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2010年3月

2010年3月26日 (金)

セルロイド製の握り

I will be back with a new post in English next week.
Until then "stay trued" and "happy wheels"!

前回の記事セルロイド製のチェーンケースを見ました。
セルロイドは1870年に登録象牙の代わりによく使われていました。
自転車には、昭和20年代前半~30年代に渡ってハンドルの握りで使われていました。
現在は、
万年筆の筒やピンポン玉やギターのピックなどに使われています。

60年前、実用車・軽快車などのハンドルグリップはセルロイド製で出来ていました。
(写真をクリックして下さい。)
Img_1913Img_1912

いくつかのセルロイド製の握りを見てみましょう。

純正の関根自転車の握りです。
関根自転車のロゴは「CS」
指入れ山形のデザインは握り心地 が良く、メッキのリングとキャップがエレガント。
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これは日米富士の有名な鬼号の握りです。
当時の自転車には各々のパーツに社ロゴか社名が付いていました。 Img_1890

日米富士の 「鬼」のアップ。
Img_1877

当時の自転車には社ロゴか社名が60箇所以上に書かれています。
驚くのことに、 泥除けステーと泥除け本体に固定させる小さな六角ネジの頭まで刻印されています。
日米富士の有名なトレードマーク、富士山

Img_1945 Img_1881

セルロイドは少し脆くて割れやすい弱点がありました。
従って、交換用の無名握りは少なくはありませんでした。
当時は、ピンナップガールの顔付きのものが多かったようです。
回転ベルにも付いていました。
Img_1892

光自転車の握りは、古い自転車が好きな知人から譲り受けました。

現在、昭和20年代後半の光自転車をレストアしています。 
2年前、フレームをレストアしてから少しずつパーツを集めています。
今まで、リアハブ、ハンドル、革サドル、フラップ、ベル風切りを手に入れました。
当時の純正泥除けやチェーンケースも探していますが、60年前のものなのでちょっと難しいでしょう。
遅かれ早かれ妥協して、純正な光製ではなく当時の別メーカーのものにするしかないかもしれません。
Img_1926

光自転車ののアップロゴ及びトレードマーク.

Img_1879 

高級の握りです。
Img_1916

砲弾型、握りところがくっきり。
Img_1937

SILK自転車
Img_1875

SILK自転車
Img_1863

有名な山口自転車の握り。
水滴型のメッキキャップに注目。
Img_1941

セルロイドの前に握りは革製でした。
これはセルロイド製の握りの上に革が張られています。 Img_1919

最後に、工芸品の他にない表現のような握りを見てみましょう。
これも山口自転車の握り。
セルロイド製の筒の上に革が張られています。
山口自転車のロゴは2種類ありました。
一つはマルワイ、もうひとつは「CW」。.
Img_1861

. Img_1847

革製の握りには両端に革を固定させるリングが付いているのでキャップの構造は違います。
Img_1938

これは一般的なセルロイド製握りの工程金具及びキャップ。
上記と比べたら、被せるようになっています。
工程金具はネジを占めると足が広がりハンドルの内径に当たる仕組み。Img_1939
来週は英語版の新記事を投稿します。

2010年3月20日 (土)

Celluloid Grips

次回、この記事の日本語版を投稿します。

In the previous English post we saw a type of chaincase made of celluloid.  This material, first registered in 1870 was widely used as a substitute for ivory. On bicycles of the 1950s many of the handlebar grips were made of celluloid. Today this material is rarely used but still can be found in products such as fountain pen cases, ping-pong balls and guitar picks.

But 60 years ago celluloid was a popular materials for hanglebar grips.
(Click on photos for a closer look)
Img_1913Img_1912

Let's take a look at few pairs.

Note the molded "pistol grip" feature on this pair of original grips bearing the CS (SEKINE Bicycle) logo. The chrome plated collar ring and end-cap add a touch of class.
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This pair has the ONI or "demon" from Nichibeifuji (Fuji). It always amazes me that manufaturers back in the 1950s put their logo or name on nearly every part. Img_1890

Here's a close up of that "demon".
Img_1877

On a typical bicycle from this period you can easily find the manufacturers logo/name on over 60 different places! Even on the tiny screw heads that attach the fender stays to the fenders.  Here is an example with the infamous FUJI tradmark.

Img_1945 Img_1881

As celluloid can crack replacements grips were common.  A popular motif was the faces of pin-up girls, these can also be found on bells from the same period.Img_1892

A pair of HIKARI grips.  These were actually a present from a fellow collector.  I aim to use these to complete a restoration project of an original HIKARI frame.  Over the past two years I have acquired original rear brake & hub, handlebars, saddle, mudflap, bell and fender ornament. I would like to find a set of fenders and chaincase, but the chances of acquiring these are pretty slim.  The frame is about 60 years old so sooner or later I will have to compromise and settle for something close.Img_1926

Close up of the HIKARI trademark.

Img_1879 

A fine pair of high-end tapered "pistol grip" handlebar grips. Img_1916

Note the cone shaped end-caps.
Img_1937

SILK Bicycle
Img_1875

SILK Bicycle
Img_1863

A nice pair of YAMAGUCHI (captital "Y" in the circle) handlebar grips.
Note the tear drop end-caps.

Img_1941

Leather was also used and stretched over celluloid shell inserts. Img_1919

Let's finish this post with a grip nothing short of pure art.
Leather stretched over a celluloid insert bearing the YAMAGUCHI Bicycle Corporation logo.
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The grip proudly bears both the manufacturer's name and logo.  Yamaguchi used two logos a capital "Y" within a circle, and, the "CW" shown here. Img_1847

Note that the collar ring and end-cap cannot be removed as they hold the stretched leather in place. Thus, the unique expander bold design which simply acts as a lid.
Img_1938

Compare the standard end-cap below, to the one above.  This end-cap designfits over (caps) the end of the celluloid grip.  Also, the more common type of expander bolt which secures the end-cap in place can be seen.Img_1939
Kindly note that the next post will be the Japanese version of this one. I will be back with a new post in English soon. Until then "stay trued" and "happy wheels".

2010年3月13日 (土)

チェーンケース 後半

Next post will be a new post in English.
Until then "stay trued" and "happy wheels"!

前回の記事はチェーンケースの見所を取り上げました。
今回は昭和30年中ごろまで珍しいスタイルのチェーンケースを見てみたいと思います。
 

前回の記事には三つの目玉(チェーンホイールカバー)のうち一つは 透明なセルロイド製 でした。
しかし、ホイールカバーだけではなく、ケース全体が透明セルロイド製のチェーンケースもあります。

1.島野工業株式會社
島野(シマノ)製の透明なセルロイドチェーンケース。
写真を撮るため、外側半分だけ。
のちほど取り付け固定金具つき 内側半分も見てみます。
P1070494

島野工業株式と書いてあるので、昭和26年以降製造と思われる。
それまで島野鉄工所株式会社。
会社のルーツは大阪府坂井市。

自転車が好きな方ならば、シマノのサイクルセンターはお勧めです。
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シマノの創業者・島野庄三郎氏が「3.3.3」というフリーホイールを生み出しました。
3.3.3の意味は、本の矛とという数字に結ばれ、創業者の「庄三郎」の
アメリカで「3」はラッキーナンバー。(日本ではラッキー7というようですが)
三つの3ほどラッキーはほかにないでしょう。
島野鉄鋼所のトレードマーク
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チェーンケースを組み立てて内側にダウンチューブ・シートチューブに取り付け用の金具が見えます。
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チェーンステーに取り付け用の固定金具
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2. 山口自轉車株式会社
山口は大正3年創業。
オートバイ事業の失敗で昭和38年倒産。
その後丸紅山口株式会社に変わり、昭和57年まで。
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よく見ると逆読みと旧漢字が使われいるので、戦前か戦直後。
自の口山 式水防部廻全鋼→鋼全廻転部防水式 山口自車。 P1070518

通常のチェーンケースはここに社名か社ロゴバッジP1070513 P1070520 P1070523 P1070519

3.岡本自転車株式会社
大正時代から岡本鉄工所。
戦後に岡本自転車でノーリツ号という自転車製造。
昭和58年ごろ廃業。
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P1070529 P1070528 P1070527

以上、チェーンケースの記事になります。
より多くの方々に、昭和20年代後半~30年代前半の日本製自転車はまるで工芸品であることを理解していただけるように頑張っています。
最後に最高の「工芸品」のようなチェーンケースを見ましょう。
残念ながら私は所有者ではありません。

Bicycle Fan というサイトを見てください。
国内外のすごいコレクションがあります。
そのうち、昭和20年代後半30年代前半の「工芸品」のような日本製自転車2台。
「石塚のオープン号」と先ほどいった「工芸品」のようなチェーンケース 片倉のシルク号。. チェーンケース は実に素晴らしい。内側板金で外側はセルロイド製。
金色のチェーンも素晴らしいデザインされたチェーンヒールも見えます。
実にお見事!
当時の職人さんに脱帽!

次回は英語で新しい記事を投稿します。

2010年3月 6日 (土)

Chaincase (Second Half)

次回、この記事の日本語版を投稿します。

In the previous English post we saw chaincases and what to look for in a chaincase.  In this post we will take a look at a rare chaincase style that was popular in the early 1950s which, in my opinion, coincided with the golden age of utility bicycles in Japan.

You may recall that in the previous English post I mentioned that there were primarily three sytles of chainwheel covers.  Of those one was made of transparent celluloid. However, what I didn't mention was that there were also chaincases that were made entirely of celluloid.  Let's take a look at this rare style of chaincase.

This rare type of chaincase is a "see through" version, sometimes referred to as a "skeleton"type since it is made of transparent celluloid and thus allows one to see the insides.

1. Shimano Industrial Co.
This is a Shimano transparent celluloid chaincase. For photographic purposes only the front (outer) half is displayed.  In this post we will also see the assembled version complete with brackets.
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The Chinese characters translate to Shimano Industrial Co., which would mean that this case was manufactured on or after 1951 onward. From 1940 to 1950 the company name was Shimano Ironworks, and Shimano changed the company name to Shimano Industrial Co., in 1951. The "Ironworks" added to the name is interesting as Shimano's roots are in Sakai City, Osaka, which has a long history of blacksmithing known for their swords. Even today this seaport city is well known for fine cutlery and is home to the Cycle Center which is the Shimano Bicycle Museum. I have not been there for ten years now, but high ly recommend it to any bicycle "nuts", it has a wonderful display tracing the history and evolution of the bicycle.
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The everpresent 3.3.3 which refers to the freewheel the company founder Shozaburo Shimano first produced starting in 1931.
The original design of the Shimano trademark was a combination of 3 spears, bound by a band which also represents the Chinese character 3 (三) and the founder's name 庄三郎 which used, you guessed it, the number 3.   For sure three is the lucky number, and what could be luckier than 3 threes?   The interesting thing about the spears is that they represent strength, and this point is emphasized by the spears standing on the end to suport eachother. For something to stand on its own it must be supported at three points this is the basis for strength. A picture is worth a thousand words so check out the example of Shozaburo Shimano's trademark.
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Note that normal metal chaincase would have a plate with the company name here.P1070504

Here the chaincase is complete with the backside which includes the downtube and seattube mounting brackets.
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The chainstay mounting braket.
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2. Yamaguchi Bicycle Company
Along with Nichibei Fuji, Zebra, Maruishi, Noritsu, Miyata, etc., Yamaguchi Bicycle Co., was one of Japan's top bicycle manufacturers.  Founded in 1914 it produced bicycles up until its bankruptcy in 1963 (attributed to its business failure entering the morotcycle market) and even there after as Marubeni (a securities company) provided capital and the name was changed to Yamaguchi-Benny.
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Known for high quality these bicycles typically bore an enscription "All moving parts are waterproof".
Here the company name is written from right to left and uses the old characters, signaling that this chaincase is either pre-dates WWII or immediately there after. P1070518

Note that normal metal chaincase would have a plate with the company name here.P1070513 P1070520 P1070523 P1070519

3. Noritsu
A Nagoya based manufacturer founded in 1919 under the name Okamoto Cycle Co., this company produced bicycles up until its bankruptcy in 1983.
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That concludes the post on chaincases. I'm always trying to get people to understand that bicycles of this periord (1950s) were superior and "true works of art".  If you are not convinced let me close with what I consider to be a perfect example of "art".  Unfortunately I am not the proud owner, but would cut off my right leg to acquire it.

The bicycle can be found over at Bicycle Fan which has quite a collection of bicycles. Of course my love is Japanese bicycles from the 1950s and there are two exquisite examples. First is an Ishizuka "Open" bicycle, which has all the wonderful characteristics of a 1950s Japanese bicycle.  And the second is a Katakura "Silk" bicycle. This is the "killer" chaincase I was referring to, nothing short of "pure art".  A full chaincase with just the right amount of transparency, revealing the gold chain and magnificent chainwheel.  They just don't make bicycles like this anymore...sad but true.

Kindly note that the next post will be the Japanese version of this one. I will be back with a new post in English soon. Until then "stay trued" and "happy wheels".

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