« 2010年7月 | トップページ | 2010年9月 »

2010年8月

2010年8月28日 (土)

昭和自轉車は現代との作りが違う。             (ビデオ 前半)

I'll be back with another English post soon, until then stay trued and happy wheels!

古い自転車には好きなことが多いです。
頑丈に造られ、一生持つこととか、シンプルで乗り心地がいい。
現代の自転車にないものも多数。
風切り、回転式真鍮製ベル、セルロイド握り、ハンドルバッヂ、ロッドブレーキ、七宝焼ヘッドバッヂ、メッキのフォーククラウンカバー、BEタイヤ、BEメッキリム、フラップ、サスペンション付サドル、七宝焼リア泥除けバッヂ等など。
つまり、昭和自轉車は現代との作りが違います。

下記のリンクは前半の「現代のと作りが違う」というビデオ。
ボリュームを上げて、クラシックな自転車を見ながら、クラシック音楽を聞いてください。

thunder昭和自轉車は現代との作りが違う。thunder

Blogimg_0915

2010年8月20日 (金)

They don't make them like they used to. (Video First Half)

次回、この記事の日本語版を投稿します。

There are many things I like about vintage bicycles.  They are built to last a lifetime, simple and comfortable.  In addition to these is the fact that they contain many items not found on current bicycles such as fender ornaments, revolving brass bells, celluloid grips, handlebar badges, rod brakes, enameled head badges, chromed fork crowns, beaded edge tires, chrome tipped forks, chrome beaded edge rims, ornate fender stays, mud flaps, sprung leather saddles and enameled rear fender badges just to name a few.  In other words, when I compare a present day bicycle with a vintage one, I can't help but think "they don't make them like they used to".

Below is a link to the first half of a two part series appropriately entitled:  "They don't make them like they used to".

Turn your speakers on and enjoy classical music & classic bicycles a great combination.

thunderThey don't make them like they used to.thunder

2010年8月14日 (土)

マーク入り (社名・社ロゴ) ⑤

I'll be back soon with another English post, until then stay trued and happy wheels.

マーク入り(社名・社ロゴ)①マーク入り(社名・社ロゴ)②マーク入り(社名・社ロゴ) ③マーク入り(社名・社ロゴ)④では、
S-さんが送って下さった、他に例のない大日本機械工業の光号自転車を見ました。
今回は最終回です。

前車輪の部分やヘッド、ハンドル、トップチューブ、ダウンチューブ、シートチューブ、サドル、リア車輪部と荷台でマーク入りローマジ「Hikari」 または 漢字の「光」(大日本機械工業対象外)は112箇所。

当時の自転車は左シートステーに鍵(ロック)が付いていました。
解錠したら鍵が抜けません。
ボルトをスポークに押し込んだら鍵が抜けます。 Sdsc02014

マークは2つあります。
1つはカバーの反射板に付いています。(1)
Sdsc02019

もう一つはボルトにあります。(1)
Sdsc02015

私はビンテージ自転車を買うまで両足スタンド自転車を持っていませんでした。
ずっと「I型」。
小さい時、夏に外で遊んでから自転車に戻ったら、愛車が倒れていた日が多かった。
暑さと自転車の重さで「I型」スタンドがアスファルト(コールタール)に沈み込んでしまいました。
「U型」のスタンドでこの問題は今までありませんでした。

スタンドにマーク入り。 (1)
Sdsc02017Sdsc02016

古いランプは実にいいです。
この電球のサイズを見て下さい。
Sdsc02053

このような古いランプが好みです。
30年代後半には、ランプの横にツマミがあってドア式のように開きました。
このようなランプにはツマミがなくてレンズ部を回して外します。Sdsc02054

メッキが素晴らしい。
Sdsc02046

ダイナモは自転車の古さを語ります。
Sdsc02006

シールではなく、バッジがあれば、恐らく昭和30年前半以前。
バッジにヴォルトやワットが書いてあり、数字が高ければ高い程古い。
「12V6W」で結構古い。
昭和30年代後半 「6V6W」は圧倒的に一般になりました。

端子は2個あり、{H=ヘッドランプ→12V6W」と「T=テールランプ→3V0.5W」。
Sdsc02052

最後に、チェーンホイール。
「光」ロゴ探し(何個見つかりますか)
P1080915_2

正解は4個。
クランクアームに1個。
チェーンホイールに3個 上手く設計し込んでいます。 (3)
P1080915

Sdsc01980 Sdsc02100

今回、マーク入りは6個を見ました。
マーク入り(社名・社ロゴ)① の31個とマーク入り(社名・社ロゴ)②の34個とマーク入り(社名・社ロゴ) ③、29個のマーク入り(社名・社ロゴ)④を合わせて累計は118個になります。

S-さんが写真を送って下さって誠にありがとうございました

もし、古い自転車(運搬車・実用車など)お持ちの方がいらっしゃれば、是非愛車のお写真を送ってください showajitensha@hotmail.co.jp

2010年8月 7日 (土)

Company Logo & Name (Part 5)

次回、この記事の日本語版を投稿します。

In the previous posts on Company Logos & Markings (Part 1), (Part 2) , (Part 3) and (Part 4) we took a close look at photos sent in by S-san the proud owner of a very well preserved Hikari bicycle manufactured by Dai Nippon Kikai Kougyou.  So far, we found a total of 112 "Hikari" markings.  There are also plenty of Dai Nippon Kougyou markings (DNB), but we are focusing soley on "Hikari" markings spelled out in English or the Chinese character 光.  We have covered the front wheel portion, handlebars, main frame triangle, chaincase, pedals, rear wheel and carrier. This is the final installment of the series where we will conclude with look at a few miscellaneous items.

A typical lock from the 1950's is attached to the left seat stay.  While in the "unlocked" position the key could not be removed unitil placed in the "lock" position which consisted of pushing the bolt into the spokes.
Sdsc02014

The lock features two markings, one on the reflector portion. (1)Sdsc02019

And one on the bolt. (1) 
Sdsc02015

Until I purchased my first vintage bicycle, I had never owned a bicycle with the typical "U-shaped" kick stand. I always had the simple "I-shaped" kick stand and recall during my childhood many a hot summer day returning to find my two-wheeled buddy had fallen over.  The combintaion of heat, weight of the bicycle and the design of the kick stand caused the kick stand to actually sink into the pavement .  Never have I had that happen with the "U-shaped" kick stand.

The "U-shaped" kick stand has the Hikari marking. (1)
Sdsc02017Sdsc02016

These old head lamps are really neat.  Take a look at the size of the light bulb.Sdsc02053

The older head lamps, like this one, do not have a knurled knob on the side to open like a door for changing the bulb.  Instead the entire front lens portion unscrews.Sdsc02054

The chrome on these old head lamps is amazing.  It is not uncommon to find used ones on Yahoo aution with the chrome still in very good shape.Sdsc02046

The generator or dynamo can often be helpful in dating a bicycle.
Sdsc02006

First thing to note is that it has a badge instead of a sticker.
If it has a badge it is likely from the 1950s or earlier. 
Second is the volts and watts, typically the higher the numbers the older it is. This particular one is a 12V 6W relatively old.  Dynamos levelled off at 6V 6W which became the standard toward the end of the 1950s into the 60s.

Also note that it has two terminal screws. One for the head lamp and one for the tail lamp. The "H" on the badge stands for "Head" and the "T" stands for "Tail".
Sdsc02052

Finally, the chainwheel.  How many logos do you see?P1080915_2

There are a total four logos. One on the arm which we counted in a previous post.  And, there are three cleverly casted into the design of the chainwheel. (3)
P1080915

Sdsc01980 Sdsc02100

This time we have seen a total of 6 markings.  When added to the 31from Company Logos & Markings (Part 1) ,  34 from (Part2) , 18 from (Part 3), and 29 (Part 4) that gives us a grand total of 118.

A great big thank you goes out to S-san for sharing his photos with us.
If you have photos you would like to share with other enthusiasts please send them to me at showajitensha@hotmail.co.jp

« 2010年7月 | トップページ | 2010年9月 »