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2015年7月

2015年7月24日 (金)

70th Anniversary of the End of WWII (Part 1)

次回この記事の日本語版を投稿します。

The world marks the 70th anniversary of the end of WWII this year.  The war had a huge impact on the Japanese bicycle industry.  The long slow spiral decline of the Japanese bicycle industry started just after Japan invaded Manchuria in 1931 as Japan began a gradual shift from a free enterprise to a state controlled enterprise.  War and its impact on the bicycle industry are reflected in bicycles and catologs of this period 1931-1945.

The head badge below shows two flags, Japan on the left and Manchuria on the right.
Probably dating back to around 1931 when Japan siezed Machchuria and then created the puppet state Manchuko.

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The bicycle catalog below from 1938 shows the Japanese Imperial Army, most likely in China as this period coincides with the Second Sino-Japanese War.  It states on the cover "Hurray for the Japanese Imperial Army".
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On the cover (bottom right) of this bicycle catalog from 1939
it states "save gasoline use bicycles".  As the war lingered on
materials and goods became increasingly prescious choking consumer goods.
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The cover also emphasizes that with a war on and bicycle plants increasingly being coverted to munition plants to support the war-effort, materials will grow scarcer so now is the time to buy.
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Here is a rare head badge from a model known as the Kamikaze, note the map and territories occuppied in red.
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As the war continued so did the decline in bicycle manufacturing as bicycle plants continued to be converted to munition plants to support the war effort.  Lack of resources escalated the situation, many a bicycle was donated to scrap drives to be melted down and used for munitions.  It is estimated that there were 10 million bicycles in Japan at the start of the war, by the end of the war that number was halved.

2015年7月11日 (土)

機関銃の印 日本スヰフト工業株式会社

I'll be back with another English post soon until then stay trued and happy wheels.

「日本スヰフト工業株式会社」は元々1869年(明治1年)に英国の自転車歴史が豊富なコベントリー市で設立されたSwift Cycle Companyにルーツがあります。
スヰフトより「機関銃印自転車」N.S.C(Nippon Swift Company)の方が良く知られているかもしれません。
大正12年の「
機関銃印自転車」の宣伝。
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この「機関銃」の由来は、
推測ですが、英国Swift Bicycle Companyの会長は Charles Thomas Brock Sangster (サングスター氏)という方でした。
サングスター氏は 発明したヴィッカーズ機関銃用の三脚に対して1916年 に特許を認可されました。 
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純正なスヰフト「機関銃の印」の風切です。.154P1280376

純正なスヰフト「機関銃の印」の責任保証メダルです。P1280394P1280395_2

婦人用自転車にも機関銃の風切が付いていたようです。
(下記の宣伝の自転車の前泥除けの先端に注目)
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昨年、HSさんという方からメールを頂きました。
お祖父さんの家はまるでタイムカプセルということ。
2階に眠っていた古いものが多くて、その中に自転車もありました。.

溜まった埃が年月を語っています。A
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埃を拭き去ったら純正なスヰフト高級モデル自転車。
(シートチューブにバッヂに注目)
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ヘッドチューブ. 
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逆読みで古さを語っています。
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Photo

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チェーンケース
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フレームカバー
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泥除けステーのバッジまでロゴ付き。
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