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2015年10月

2015年10月18日 (日)

Bicycle Repair Price Chart (Pure Art)

この記事は次回日本語版を投稿します。

Many Westerners learn to speak Japanese, but reading & writing is another story.  Certainly the most formidable obstacle is kanji (Chinese characters). When I first arrived in Japan I was amazed at kanji, there are just so many.  In English we have just 26 letters; however the standard kanji (Joyo Kanji) there are 2,136 characters. Elementary school kids learn 1,006 of these characters (Kyoiku Kanji). 

Writing kanji is an art, literally.  A couple of years back I did a post on a price chart from 1935 (Japanese only).  Below is a bicycle repair price chart dating back to 1965.  It is written by hand using a brush (fude 筆). The chart is so well done that at a glance one would think it were mass-produced printing, yet a close look reveals that it is written by hand.
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For those of you that can read Japanese a few things to note.
1. In the old days the local bicycle shop not only repaired bicycles but often carts (two-wheeled trailers attached to the rear of the bicycle), scooters, motorcycles, three wheeled vehicles (Daihatsu 3-Wheeler, Mazda K360 and the infamous Mizet) and small engine (under 660cc) automobiles.(リヤカー、バイク、軽三軽四)
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2. Note that Pedal (Pedaru ペダル) is "Petal" (ペタル).
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3. The local bicycle shop made "house-calls" in a radius of 1 kilometer from the shop.
(出張修理)
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4.Straighten a bent fork, "reform before you replace" was the rule.
Note that Fork (フォーク) is Hooku (ホーク)
Also in the lower right corner is the date given in the typical
reign of the emperor and converts to November 1, 1965.
(昭和40年11月1日)
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5. Hammock saddles (ハモック型サドル)
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6.. Oil in a bottle (ピン入り油)
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7. After normal business hours there was a 50% surcharge.
(時間外修理は5割増)
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Yes indeed, in this day and age of perfect computer typed characters where one can select the font, size and print out, one has to admire things like this that were written so incredibly well by hand.

2015年10月 3日 (土)

ヒドリ自転車

I'll be back with another English post soon until then stay trued and happy wheels

先日、古い自転車のファンMさんから
レストアした昭和20年後半~30年前半の「ヒドリ自転車」の写真を送って頂きました。
以前、古い自転車の先輩が送って下さったヒドリ の写真と少し似ています。

実に美品です。
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昭和20年代後半~30年代前半、自転車の色はが圧倒的に多かったです。
但し、下記昭和30年前後の山口自転車のカタログが表すように車種には他の色もありました。

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黒の次はオリーブ。
特にヒドリ自転車はオリーブ色の車体が多かったようです。
ヒドリ自転車の車体のもう一つの特徴はトップチューブとダウンチューブの間にロウ付けされたプレートです。

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黒い車体に金線引が実に美しいですが、オリーブ車体に金線引きも相性がいいですね。
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部品一つ々に社名・社ロゴ があり、 名前を付けるなら、良品が前提条件 ですね。

風切も大きくて見事ですね
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ハンドルに七宝焼きバッヂがはめこまれていていいですね。
ハンドルのメッキは半世紀以上前の割に結構いい状態です。
現代の作りと違う【前半】
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ヘッドバッヂもきれいです
.
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ランプブラケットにもヒドリの刻印。
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セルロイド握り にも社ロゴがあります。
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ハンモックサドルの後ろにヒドリ自転車バッヂがあり、筒工具箱
オリジナルではないそうですが、全く違和感がありませんよね。 
荷台のヒドリ自転車刻印に注目。
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泥除けステーバッヂにも社名・社ロゴがあり、よく見ると泥除けステーボルトの泥除けステーボルトの頭にも社ロゴの刻印があります。
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コッター式ボトムブラケットが年式を語ります。
およそ20年代後半でしょう。
コッターピンカバー.

ブレーキ、泥除けステーとスタンドまでちゃんとヒドリ刻印があります。Dsc08092

まさに 現代の作りと違う【後半】

現在、日本は優れている自動車、オートバイ、家電製品など良く知られていますが、戦後から自動車社会になるまで(30年代半ば)主な家庭は自転車に頼りました。

Mさん、写真を送って下さいましてありがとうございました。

愛車を他の昭和自転車愛好家に見てもらいませんか。
写真をshowajitensha@hotmail.co.jpへ送って下さい。

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