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2015年12月

2015年12月25日 (金)

内装2段ハブ ②

I'll be back with another English post soon until then stay trued and happy wheels.

内装2段ハブ①で軽運搬車のリアホイールを交換することにしました。
スポーク以外は新古品のパーツを使って50年前の内装2段ハブと26 x 1 3/4 BEリムでリア・ホイールを組みました。.

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26 x 1 3/4 の新古品リムが見つかるまで、かなり探しに探しました。

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#13スポークは国産唯一のスポーク製造会社星工業から取り寄せました。
星工業の沿革は長く、90年以上前に創業して実に良いものを作っています。
#13(幅2.3㎜)は2種類あります。

①普通の軽快車用の規格は頭の径4.0㎜、首長さ5.3mm
②運搬車用の規格は頭の径4.6㎜、首長さ6.0㎜

下記の写真上から下へ
1. #14 (幅2.0mm)
2. #13 (幅2.3mm) 普通の軽快車用の規格は頭の径4.0㎜、首長さ5.3㎜、 #14ニップル
3. #13 (幅2.3mm) 運搬車用の規格は頭の径4.6㎜、首長さ6.0㎜、#13ニップル

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下の写真は2種類の#13スポークの比較です。
上:#13スポークで#14ニップル用
下:#13スポークで#13ニップル用

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車輪を組むのは約4年ぶりです。
組んだ後、振れ取りする前に師匠殿を訪ねて見ていただきました。

さすが師匠殿の知識は実に豊富です。
今までどこにも書かれていない長年の経験を積むしかないコツを教わりました。

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古い自転車やパーツにはやっぱり古い工具。
頑丈でいい味があります。

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完成した車輪です。
つぎは26x1 3/4 BEタイヤを付けます。

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2015年12月12日 (土)

2 Speed Internally Geared Hub (Part 2)

次回この記事の日本語版を投稿します。

As mentioned in Part 1 I set out to build a rear wheel for my light carrier Sekine using a 2 speed internally geared hub, 26 x 1 3/4 BE rim and #13 gauge spokes.

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Finding a 26 x 1 3/4 and #13 spokes is not easy.  I was fortunate enough to find a new old-stock rim manufactured by Ukai.
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I ordered spokes from Hoshi Kogyo, established over 90 years ago and the only remaining Japanese spoke manufacturer.  #13 gauge spokes come in two varieties:
1. #13 gauge (2.3mm) with a 4.0mm head and 5.3mm neck, these take a #14 size nipple
2. #13 gauge (2.3mm) with a 4.6mm head and 6.0mm neck.

The photo below shows from top to bottom:
1. #14 (2.0mm)
2. #13 (2.3mm) with a 4mm head and 5.3mm neck, these take a #14 size nipple.
3. #13 gauge (2.3mm) with a 4.6mm head and 6.0mm neck and take a #13 size nipple..
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The photo below shows a comparison between the two different types of #13 spokes (Top is a #13 gauge spoke with threads for #14 nipple, and, bottom is #13 gauge spoke with threads for #13 nipple.)
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Since it has been awhile since I last built a wheel, I visited The Master
at his shop and he checked and gave me several invaluable pointers that I would have never come across in any articles or books, things that only come with time and experience.  I am indebted to The Master for his wealth of information.
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Wheel truing. As is the case with old bicycles, old tools too are tough and made to last.
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The completed wheel.  Next is to add tube and tire.Img_0448

Next step, add tube and tire.

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