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2018年7月

2018年7月22日 (日)

謎の自転車

I'll be back with another English post soon until then stay trued and happy wheels.

この自転車は、昭和20年代後半~30年代前半の国産自転車の特徴ばかりですが、ひょっとしたら中国で製造されたものかもしれません。
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所有者は、ビンテージ自転車愛好家であるオーストラリア人のV-さん。
現在、この自転車を丁寧にレストアしている最中です。
V-さんの話によると、
ある老人が昔中国で購入し1960年代にオーストラリアのブリスベンに移住した時一緒に持って来たそうです。
元々は黒色で、フレームは20インチ、車輪・、タイヤは26インチとのこと。
もう少し見て見ましょう。
ハンドルの右側のみロッドブレーキレバーが付いていて、
後車輪はコースターブレーキになっています。
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非常に長いヘッドチューブは昭和30年代前半までよくありました。
泥除けに国産自転車によくあった風切(マスコット)の跡(取り付穴)がないようです。
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泥除けステーは一見日米富士のような刻印が付いています。
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ランプは純正なNational(松下電器)ブランド です。
三洋電機(Sanyo Electric Co., Ltd)が昭和27年以降、松下電器にランプを製造していました。.
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先程も述べましたが、日米富士らしい刻印が見受けられます。
ランプブラケットにも刻印がありますが、純正な日米富士ランプブラケットの刻印と違って三ツ星が付いています。
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ヘッドチューブにバッヂが上下2個あります。
一見日米富士のヘッドバッヂにそっくりに見えますが、よく見たら.
逆さまの蝶になっています。
実は、自転車のモデル名は飛蝶=HICHOなので、思わず「なるほど」と呟いてしまいました。
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下のバッヂは七宝焼製で、昭和30年代前半の自転車特徴と一致しますが、各角に星が付いているのは例外です。
「飛蝶号自転車」と書いてあります。
「自転車」は中国語で「自行車」と書きます。
中国製だとしたらどうして日本語での「自転車」と書くのでしょうか。
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シートチューブにはバッヂが1個あります。
逆読みで上の一行は「特製」、間中行「1953 No. ????、下の行は「軽快耐用」と推測します。
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サドルはハンモックサドル年代と一致します。
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チェィンホィールに刻印は2個あります。
上部の方は日米富士の刻印とそっくりですが、「FUJI」の代わりに「WUSAN」となっています。 
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下部の方は「KUO SANG CASE」で国産の製造社ではありません。
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ボットムブラケットはコッター式で当時の国産自転車と一致します。
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スタンドはチェンネル式で「FUJI」という刻印が見受けられます。.
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謎の自転車です。
中国で日本製の真似をしたものでしょうか。
情報などありましたらご連絡ください。
showajitensha@hotmail.co.jp

2018年7月 9日 (月)

Mystery Bicycle

次回、この記事の日本語版を投稿します。

Here is a vintage bicycle with all the characteristics of a genuine Japanese bicycle from the 1950's, but may have actually been manufactured in China.
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The owner V-san is a vintage bicycle enthusiast from Australia, and is in the painstaking process of breathing new life into this two wheeled antique. 
The story behind this bicycle is that it belonged to an elderly gentleman who purchased it new in China, and, brought it to Brisbane, Australia in the 1960s when he emigrated.  It has a 20-inch frame, 26-inch tires and was originally black.

Let's take a closer look.
One rod brake handle on the right, indicative that it is equipped with a rear coaster brake.
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Long head tube typical of 1950's or earlier bicycles.
The front fender does not appear to have holes for a fender ornament.
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The fender stays are all stamped with what at first glance appears to be a Nichibei Fuji logo.
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Lamp appears to be an original and is consistent with bicycle history as Sanyo Electric Co. was incorporated in 1947 and produced lamps for National.
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Several parts are stamped with a slightly suspicious "Fuji" logo.
It does indeed bear a striking resemblance to a genuine Fuji lamp bracket ; however, the three stars are an unfamiliar addition. 
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The head tube bears two badges.
The first badge, at the top of the head tube, at first glance resembles the a Nichibei Fuji head badge. However, upon closer examination is actually a butterfly facing downward.  The model name is HICHO written with the characters (飛蝶=Flying butterfly). 
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The second badge at the bottom of the head tube is cloisonné which is consistent with Japanese bicycles from 1950's or earlier.  However, each corner bears a star, not commonly found on Japanese badge designs.
It is puzzling as the badge bears the  characters read from left-to-right  飛蝶号自転車.  The characters to write "bicycle" in Chinese and Japanese are different.  In Chinese 自行車、in Japanese 自転車.  If this is a Chinese manufactured bicycle, why the Japanese version?
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The seat tube has a single badge.
These characters are read the old way, right-to-left, but for the sake of simplicity I will render them in the left-to-right order.
The large single character in the middle is the character for "prosper". The top row  is 特製 (deluxe), the middle row is only partially decipherable 1953 No. ????, and, I surmise that the bottom row may be 軽快耐用 (light & durable).
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The saddle is a hammock-style leather saddle consistent with those produced in the 1950's or earlier.
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The chainwheel cover has two stamps. 
The  at the top, once again at first glance, bears a striking resemblance of the Nichibei Fuji mountain logo.  However, upon closer examination, instead of "FUJI", has "WUSAN" stamped on it.
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The bottom is stamped "KUO SANG CASE.
Not a Japanese chaincase manufacturer.
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The bottom bracket is cottered which is consistent with 1955 models or earlier.
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The rear stand is a channel-style stand standard for all Japanese bicycles and is even bears a "FUJI" stamp.
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I know there are many vintage Flying Pigeon collectors out there.
If anyone has any information on this bicycle, or on what may have been either Japanese brands produced in China, or, Chinese produced bicycles possibly copied from the Japanese, please contact me at: showajitensha@hotmail.co.jp

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