« 2018年8月 | トップページ | 2018年10月 »

2018年9月

2018年9月29日 (土)

Yamaguchi MARUWAI-GO (②Before/After)

次回この記事の日本語版を投稿します。
In the previous post “Yamaguchi MARUWAI-GO (① Selecting a Project)” I introduced Mr. H who, writes:
“I came across your blog two years ago and was deeply moved.  You repeatedly mention that ‛If it was made well in the first place, it will come back to life’.  I took this to heart, found an old Yamaguchi MARUWAI-GO bicycle as my first project.”
 
We also examined Mr. H's restoration project, a genuine, yet rather weather-beaten old Yamaguchi MARUWAI-GO from around 1951.  We shall now take a look at the results of Mr. H's first restoration conducted in his spare time over the course of six months whilst juggling both family and job.
E38080011


【After】
E38080012 E38080002
E38080001
Amazing job indeed, especially when one considers it was his first project.  Let's take a closer look.
As the saying goes, "A picture is worth a thousand words" so I will let the before/after photos speak for themselves.


Front Fender 【Before・After】

311
Thumbnail_312

Head Tube 
【Before・After】
Thumbnail_291
292

Fork, Fork Crown, Front Brake 
【Before・After】
Thumbnail_191
Thumbnail_192

Frame 【Before・After】
Thumbnail_e38080051_2
Thumbnail_e38080052
Thumbnail_301
Thumbnail_302

Frame (Down Tube) 【Before・After】
Thumbnail_e38080061
Thumbnail_e38080062

Frame (Bottom Bracket) 【Before・After】
Thumbnail_e38080041
E38080042
Thumbnail_321Thumbnail_322
 
Chaincase
  
【Before・After】
271
Thumbnail_272


Rear Fender 
【Before・After】
Thumbnail_251
Thumbnail_252
Thumbnail_261
Thumbnail_262

Rear Brake 【Before・After】
E3808001
Thumbnail_e3808002
E3808001_2
E3808002

I am a firm believer that most old things, not only bicycles, but pumps, wooden furniture, weight driven and wind-up clocks (link Japanese only), manual typewriters, rotary lawn mowers  and the like, precisely because they  are simple, sturdy, made of genuine materials and made well (built-to-last) in the first place, as opposed to being disposable, with a little elbow grease can indeed be brought back to life.
   
An absolutely amazing job indeed. 
The level of detail is outstanding.
Mr H has clearly proven that "If it was made well in the first place, it will come back to life”.
Hats off to Mr. H and his beloved two-wheeled buddy Yamaguchi MARUWAI-GO.

2018年9月16日 (日)

山口自転車マルワイ號(①プロジェクトの選択)

I'll be back with another English post soon until then stay trued and happy wheels.

「オールオリジナル、あまり乗られていなくてかつ保管状態がよいのがレストアプロジェクトピラミッドの頂点」と述べました。
しかし、このようなプロジェクトを見つけられるのは極めて稀です。
レストアプロジェクトピラミッドを下るにつれ、様々な風雨にさらされて壊れて錆だらけのレストアプロジェクトが一般的です。
E38080011

上の写真はHさんという方から頂きました。
初めてのレストア対象のプロジェクト。
Hさんの言葉を拝借すると、
「2年前、このブログを拝見し、大いに感銘を受けました。
狛江市の長寿自転車商会に伺い、店主の谷田部氏に素晴らしい実用車数々を見せて頂きました。
その後、ぼろぼろの山口マルワイ號(上記の写真)を入手し、半年掛けて再生しました。
その際には、このブログの「よいものは必ず甦る」を肝に銘じ、適宜狛江の店主にもご教示を受けました。
自転車を手掛けるのは全く初めてでしたが、このブログやしげP自転車日記など先達のWEBページなどを参考に、作業を進めました。」
Hさんの初めてのレストアプロジェクトと対象になったマルワイ號(昭和26年)の自転車を見てみましょう。


前泥除け
ブラックエナメル塗装が剥がれ、錆びています。
しかし、山口自転車のマルワイ號商標 がまだくっきり。
311

ヘッドチューブ

塗装が剥がれ、錆びています。.
上部のバッヂはいい状態愛ですが、下部のバッヂはそうではありません。
Thumbnail_291

フォーク、クラウン、前ブレーキ

フォークにテープが巻かれています。
テープが巻かれていると長い歳月でテープが塗装に密着しテープを剥がすと塗装が剥がらてしまう場合が多いです。.
前ブレーキが結構錆びています。.
Thumbnail_191

フレーム

ダウンチューブの一部を除いてフレーム塗装が剥がれ落ちています。
ヘッドチューブとダウンチューブのラグ(継ぎ手)上に商標が少ししか残っていません。
Thumbnail_e38080051_2Thumbnail_301

フレーム(ダウンチューブ転写マーク)

転写マークは奇跡的に8割以上残っています。
残念なことに右端の一部が剥がれています。
自転車は全体的にぼろぼろですが、
Hさんによると、、
「それでもこの車体を入手したのはダウンチューブ上の転写マーク(科學之精華などと書かれている)が残っている」
からだそうです。
確かに綺麗で凝ったデザインや「マルワイ號 高級自轉車」・「(科學之精華」の旧漢字(號⇒号、轉⇒転、學⇒学)が時代を語っています。
Thumbnail_e38080061

フレーム(ボットムブラケット)

塗装が剥がれ落ちています。
ネジ類や金具など錆びています。
Thumbnail_e38080041
Thumbnail_321
前泥除け・フレームと同じように塗装が剥がれ落ちています。
それにしても全体的に凹みはないしバッヂ類もいい状態です。
271

後ろ泥除け
前泥除け・フレーム・チェーンケースと同じように塗装が剥がれ落ちています。
泥除けステーバッヂの跡が見えます。
転写マークも微かに残っています。
Thumbnail_251
Thumbnail_261

後ろブレーキ
錆だらけ、メッキは僅かしか見えません。
E3808001
E3808001_2
Hさんの山口自転車マルワイ號の状態はいかがですか。
長い歳月に風雨にさらされて、壊れて塗装が剥がれ落ちていて錆だらけですね。
だからと言ってジャンクや鉄のくずと決め付けてはいけません。
それは「よいものは必ず甦る」からです。
次回、
Hさんの初めてレストアプロジェクト「山口自転車マルワイ號」にどのくらい命を吹き込めたか見てみましょう。

2018年9月 1日 (土)

Yamaguchi MARUWAI-GO (① Selecting a Project)

次回、この記事の日本語版を投稿します。
In the previous post "Bridgestone Bicycle (① Selecting a Project)" we examined the top of the restoration project pyramid which is to try and find a well-stored, barely ridden, all original bicycle.  These “projects” are extremely rare, and the further down the  restoration project pyramid one goes are the more common weather-beaten, broke-down rusty relics of varying degrees.
E38080011


I received the following photos and email excerpts from Mr. H describing his first restoration project, shown above.   Mr. H writes:
“I came across your blog two years ago and was deeply moved.  You repeatedly mention that ‛If it was made well in the first place, it will come back to life’.  I took this to heart, found an old Yamaguchi MARUWAI-GO bicycle as my first project.  I visited The Master, Mr. Yatabe at his shop CHOJU JITENSHA SHOKAI (Long Life Bicycle Shop) and he estimated the bicycle to be from around 1951.”
Let's take a closer look at the project. 

Front Fender

Black paint peeling and rusted.
Although rusted, the Yamaguchi MARUWAI-GO trademark is still crisp and clear.
311

Head Tube

Paint peeling and rusted.
Upper badge (⇐linked page is only in Japanese) is in fairly good shape, right-half of lower badge not so.
Thumbnail_291

Fork, Fork Crown, Front Brake

Fork is taped.
Front brake rusted.
Thumbnail_191

Frame

With the exception of a large portion of the down-tube, paint peeling  all over the frame, original trademark on the head tube - down tube lug only partially recognizable.
Thumbnail_e38080051_2Thumbnail_301

Frame (Down Tube)
The transfer is about 80% intact but the far right portion has peeled away. This transfer is one of the main reasons Mr H. decided to select this as his project.
On the transfer, is written “マルワイ號 高級自轉車” (MARUWAI-GO High-Grade Bicycle) the use of old-style Kanji  “號⇒号” and “轉⇒転” are clear evidence that the bicycle is definitely just around 1950. But what caught Mr H's eye was the small characters “科學之精華” which loosely translated means “The fruits  of science” ie, cutting-edge technology.
Thumbnail_e38080061

Frame (Bottom Bracket)
Paint peeling and rusted.
Screws and other hardware also rusted.
Thumbnail_e38080041
Thumbnail_321

Chaincase

Paint peeling and rusted.   Not much original paint remaining.
No major dents, and badges are in relatively good shape.
271

Rear Fender
Paint peeling and rusted.
Like the front fender and chaincase, more rust than paint.
Can see where the rear fender stay badge was.
Thumbnail_251
Thumbnail_261

Rear Brake
Completely rusted.
E3808001
E3808001_2


Weather-beaten? Yes indeed.
Rusted? Yes indeed.
Paint peeling away?  Yes indeed.

Good for nothing piece of trash?  Not at all.
Beyond restoration?  Not at all.

In the next post we shall revisit this project  and see to what extent Mr H. was able to breath life back into Yamaguchi MARUWAI-GO. 

« 2018年8月 | トップページ | 2018年10月 »