« 2019年8月 | トップページ | 2019年10月 »

2019年9月

2019年9月28日 (土)

Gold Mitsuuma ‶Junk or Jewel″ (Part 1)

次回この記事の日本語版を投稿します。

Here is a Special-Grade Gold Mitsuuma from the early 1950's.

02_20190929112701

As far as project selection goes, this is one of those weather-beaten, broke-down rusty relics, not exactly at the top of the project selection pyramid. 
01_20190929112801  
However, the details on this bicycle, as we shall see in a later post, indicate that, back in the early 1950's, this was one of the top high-end models.   

60_20190929112801
Mr. H, who loyal fans will recall previously restored a Yamaguchi MARUWAI-GO, fell in love with this Special-Grade Gold Mitsuuma and deeply felt someone had to restore it for prosterity, so that current and future generations can appreciate the attention to detail and workmanship of these amazing machines at a time when, bicycles were prized possesions, literally holding the status of today's automobile.

She is rusted.
61_20190929112801

She is weather-beaten.
57_20190929112901

She is broke-down.
25

She is missing parts.
58_20190929112901

None the less, quality is quality, and a diamond on a dunghill is still a diamond.
59_20190929112901

Is she "Junk" or "Jewel"?   
You be the judge.
But wait, don't pass judgement just yet.
Wait until all the evidence is in.

In the next English post we will take a close look at the finer details.

2019年9月15日 (日)

スタンド類

I'll be back with another English post soon until then stay trued and happy wheels.

海外の若い昭和自転車愛好家・ジョージさんから次のような内容のメールが届きました。

「昭和20年代後半~30年代前半と思われる山口自転車を手に入れたが、スタンドが欠品している。
リチャードさんの過去のブログを検索してみたがスタンド類及びスタンドの違いについて情報が見つからない。」とのこと。

言われた通り、確かにまだスタンド類とその違いという記事は投稿していません。
今回はそのテーマを取り上げます。

一般的には、普通の一本式スタンドを除けば、基本的にスタンドは次の3種類があります。
(左→右)
1. チャネル式のスタンド
2. 箱式のスタンド
3. キラクスタンド

Img_2035_20190830122801

1.チャネル式のスタンド
紳士用婦人用及び実用車に最も一般的なスタンドです。
バネが装備されて蹴り上げられて降ろしたら立てる状態でロックできます。
主に2種類でチェーンステー取付用とシートステー取付ステー用があります。
Img_2042

チェーンステー取付用チャネル式のスタンド
Img_2035_20190830101901

シートステー取付用チャネル式のスタンド
Img_2034

Img_2028_20190830100801

Img_2023

上の写真の自転車の荷台が小さくてタイヤも細いです。
下記の「2.箱式のスタンド」が付いている自転車写真や「3.キラクスタンド」が付いている自転車写真と見比べれば一目瞭然です。


2. 箱式のスタンド 
この箱スタンドはチャネル式スタンドよりも丈夫で頑丈で実用車にも使われてたこともありますが、一般的に軽運搬車に取り付けられていました。
主にシートステーに取付けられていました。
スタンドの三種類(チャネル式、箱式、キラク)の中で最も珍しいです。
Img_2041


Img_2027

Img_2025

3. キラクスタンド
最も丈夫で頑丈なスタンドで軽運搬車にも使われていましたが、主に重運搬車用でした。
チャネル式や箱式スタンドと違ってキラクスタンドにローラー装備されたお陰で重い荷物積載してもスタンドを上げ下げできます。
主にチェーンステーに取付けられていました。
Img_2036

Img_2019
Img_2030

Img_2033

太いタイヤ(2.5吋か3吋)と大きな荷物を運搬するための大型荷台に注目。
運搬車鉄のロバで積載された状態でスタンドの上げ下げを可能にしたのがローラー付きのキラクスタンドです。

今回の記事がジョージさんの参考になれば幸いです。(英文同記事は前回UP済)

 

« 2019年8月 | トップページ | 2019年10月 »