« 2019年12月 | トップページ | 2020年2月 »

2020年1月

2020年1月17日 (金)

Gold Mitsuuma ‶Junk or Jewel″ (Part 5)

次回この記事の日本語版を投稿します。

As mentioned in the previous post,  Gold Mitsuuma ‶Junk or Jewel″ (Part 4), in this installment we shall begin taking a close look at the details of this restoration project.  Mr. H spent two years on this project juggling work, family and in-depth research to find information and actual photos in order to restore the bicycle to its original glory.  

 Fender ornament  (Before/After)
Also note the fender itself which has been repainted, re-pinstriped to its original glory. 
03_20191025093801
0301_20200112153301

50
5001_20200112154301

 Chrome tipped fork (Before/After)
Also note the black enamel gloss finish and two-tone pinstripes.
06_20191007194201
0601_20200112153401

Front brake (Before/After)
39_20200112160001


3901_20200112160001

Generator (Before/After)
Badge recreated to an exact copy of an original.
63_20191008193401
6301_20200112153401

Img_2051

Front hub (Before/After)
Along with the hub itself, fender stays, bolts, washers are all original.
40_20191025094001
4001
Img_2058


Black center line rims  (Before/After)
Even the gold pinstripes which border the black center line have been reproduced.
43
4301

41_20191025094101
4101

Cloisonne enamel badges 
Check out the paint job.  Unbelievably, no transfers were used, only paint. (Before/After) 
49

4901

04_20191007210001
0401

Back brake hardware (Before/After)
Also note the head lug transfer.  Reproduced from painstaking research.   
37
3701
14
1401_20200112155601

Img_2064

Handlebars
 "Through the bar" style, found on high-end models. 
The leather grips are hand-stitched by Mr. H and imprinted with the Mitsuuma trademark.
48
4801

47
4701
Img_2062

Original bell cover complete with the Mitsuuma trademark acquired and added.
6501_20200112155601

46
4601

Front fender badge
Mitsuuma trademarks reproduced on these tiny bolt heads.
Also note the hand-stitched leather mud flap.
17_20191007205101 
1701
Img_2067

Img_2070

 Tope Tube, Down Tube, Seat tube emblems/badges  (Before/After)
Note the original transfers had either faded or worn away leaving only a vague trace behind.
Using actual archived photos, instead of recreating transfers, all the wording, pinstripes and decorative scroll work was recreated with paint.
Img_2065
Note a rare original guarantee medal was acquired and added.
Img_2063

Img_2107
10_20191019171901
1001

11_20191019171901
1101

12_20191019171901
1201

13   
1301  

Is she "Junk" or "Jewel"?   
You be the judge.
But wait, don't pass judgement just yet.

Wait until all the evidence is in. In the next installment in this series we shall continue to take a closer look at the remaining details of this bicycle restoration. 

2020年1月 4日 (土)

ゴールド三馬自転車 「ジャンクそれともお宝 第4回」

I'll be back with another English post soon until then stay trued and happy wheels.

ゴールド三馬自転車連載の「ジャンクそれともお宝 第3回」で予告したように、
Hさんが特級ゴールド三馬號にどのくらい命を吹き込めたか見てみたいと思います。
今回は自転車全体のビフォー・アフターを見ましょう。

手に入れた時は、かなり風雨にさらされて壊れて錆だらけ でこの状態が出発点。
「百聞は一見に如かず」なので、まずはご覧ください。

右側 (ビフォー・アフター)
02_20190929112701
0201
60_20190929112801
6001_20191219111001
58_20190929112901
5801_20191219111001
59_20190929112901
5901_20191219111001

左側(ビフォー・アフター)
01_20190929112801
0101
61_20190929112801
6101
57_20190929112901
5701

このブログをよくご覧下さっている方は、山口マルワイ號をレストアしたHさんのことを覚えているでしょう。
この特級ゴールド三馬に一目惚れしたHさんが、
戦後間もなく自転車が現代の自動車として主役でどれだけ工芸品かということを、現代及び後世の方々に分かって頂くためにレストアをすることにしたとのこと。

ジャンク?
それともお宝?
皆様のご判断にお任せします。
ただし、この連載が終わるまでご判断はお待ちください。

今後の2回の投稿はレストアの詳細 を見てみたいと思います。

 

« 2019年12月 | トップページ | 2020年2月 »