« ゴールド三馬自転車 「ジャンクそれともお宝 第6回」 | トップページ | ゴールド三馬自転車 「第7回」 »

2020年3月15日 (日)

Gold Mitsuuma (Part 7)

次回この記事の日本語版を投稿します。

Attention to detail.  But how?  How does one replicate markings to this degree of fine detail?
20190425013em1124001

Together throughout this series (links below) we have witnessed a superior restoration.
Gold Mitsuuma "Junk or Jewel" (Part 1)
Gold Mitsuuma "Junk or Jewel" (Part 2)
Gold Mitsuuma "Junk or Jewel" (Part 3)
Gold Mitsuuma "Junk or Jewel" (Part 4)
Gold Mitsuuma "Junk or Jewel" (Part 5)
Gold Mitsuuma "Junk or Jewel" (Part 6)

Although there are many noteworthy aspects, high on the list has got to be the dedication to original detail.
Especially, markings.  Unlike his first project Yamaguchi MARUWAI-GO, where Mr. H had the decals recreated, in this project Mr. H did them all himself using paint.  "But how?", you may ask.  Mr. H was kind enough to share how he managed to recreate the markings so let's take a look.

According to Mr. H, the hardest part is research.  Finding a photo of a bicycle manufactured over 65 years ago is hard enough, but finding a close up of a marking is next to impossible.  But, search and you shall find.  Mr. H contacted various collectors, utilized references from the Bicycle Culture Center, which has an extensive library and is well worth a visit if you live in the Tokyo area, to find materials from which an exact copy of the marking could be reproduced.

From the reference material, using software like Photoshop one can trace the image in detail. Or, even better, Illustrator, since it has a "pass" function which allow the image to be scanned.  Fine tune the design until it is an exact copy of the original.
001
Next, the image data is sent to a cutting machine to create masking sheets.
002

First, the colored portions, everything but the gold is painted.
003
004

Then the colored portions are masked and gold portions painted.
005

Then, after rubbing and applying a coat of urethane, the result is an exact duplicate of the original marking.
006

All markings were duplicated in this fashion.
The results are certainly impressive.
Img_2047
Img_2048
4901_20200304124901
1501_20200304125101

Img_2064_20200304125301
Img_2065_20200304125201
Img_2078_20200304125301
Img_2075
1001_20200304125001
Img_2105
3301_20200304124901
006

« ゴールド三馬自転車 「ジャンクそれともお宝 第6回」 | トップページ | ゴールド三馬自転車 「第7回」 »

レストア関係 (Restoration Related)」カテゴリの記事

英語の記事 (Postings in English)」カテゴリの記事

コメント

はじめまして
いつも拝見させて頂いております。
私は現在、スーパー川村号をレストアしております。細かい文字のステンシルシート作成に大変苦労しているのですがこちらの三馬素晴らしいですね。こちらから大変恐縮なのですがこのような細かいステンシルシートを作成して頂ける方で依頼を受けて頂ける人はいないでしょうか?私もレストアしだすと完璧に仕上げたくなるタイプですので。大変失礼なご要望ですがお力を貸して下さい。宜しくお願い致します。

こんにちは。
愛車はスーパー川村号ですか。
いいですね。

ご依頼の件ですが、まず三馬號をレスたした「Hさん」にアドバイスを聞いてみますので、少し時間を下さい。
また、連絡します。

リチャード

お待たせしました。
Hさんに送って頂きました。
ご参考に。

「枻出版社から発行されている「レストアフリーク」というムック(2012年発行)に、ロゴの復元方法が3とおり紹介されています。
①ステンシル
②プリンタによる印刷
③シルクスクリーン
詳細は、こちらの書籍をご確認ください。
①ステンシルについては、「データを東急ハンズに持ち込みオーダーした」とあります。私はやったことがありません。
②印刷は、隠蔽力がない、紫外線で色あせると思われたので、私は採用していません。
③シルクスクリーンがおそらく当時と同じ製法と思われます。マルワイ號修復の際、自分で何度もやってみましたが、細かい文字、模様を抜くことができず、断念しました。このため、磯写真製版さんに外注しました。
http://iso.art.coocan.jp/
できあがってきた版は素晴らしい品質で、文句の付けようがありませんでした。
ただ、すべての作業を自力で完結させるため、ゴールド三馬號の修復に当たっては、第四の道、カッティングマシンを導入した次第です。
以上、参考になれば幸いです。」

リチャード様
ご足労おかけ致しました。
参考にさせて頂き自分なりに頑張ってみます。完成致しましたら改めてご報告させて頂きます。有難う御座いました。

コメントを書く

(ウェブ上には掲載しません)

« ゴールド三馬自転車 「ジャンクそれともお宝 第6回」 | トップページ | ゴールド三馬自転車 「第7回」 »