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2020年6月

2020年6月21日 (日)

サス付き革製サドル(第二回)

I'll be back with another English post soon until then stay trued and happy wheels.

前回「サス付き革製サドル第一回」の記事で、ハンモックサドルを見ました。
私はオールドスクール(保守的)なので、
なるべくシンプルで作りがよいモノを選び、マスマーケティングや流行に流されないように気を付けている、
と述べました。

シンプルで本物の材質で作られているものを手入れし、より長持ちさせるのが好きです。
手入れをすれば、そのモノが恩返ししてくれると信じています。
革製サドルも手入れすれば乗り心地が良く長年持ちします。

この連載では、昭和20年代後半~30年代前半、革製サドルは形よりもサスの種類が多かったです。

今回は、最も一般的なモデルを取り上げます。
それは3本バネサス付きのモデルです。
革製サドル製造会社によってモデル番号が異なっていましたが、3本バネ付きサスサドルは通常750系と呼ばれていました。

750系
Img_9322-750-series

バネは全部で3本。
Img_9278a

前にバネが一本。
Img_9278c

後ろにバネが2本。
Img_9278b

鳥瞰図
Img_9278d  

750系は最もスタンダードモデルで、子供用や婦人用を別にしてモデルの主な違いは塗装サスかメッキサスとお洒落なバネ。
下記を比較して下さい。

750A (塗装サス)
Img_9322

750B (メッキサスとお洒落なバネ)
Img_9323

品があるお洒落なばねのアップ。
Img_2381

750系は 800系の「ハンモック」サドルより部品点数が若干多い。

Img_9321

次回は、昭和20年代後半~30年代前半(1950年代)の別の革製サドルを取り上げます。

2020年6月 6日 (土)

Sprung Leather Bicycle Saddles (Part 2)

次回この記事の日本語版を投稿します。

In the previous post, Sprung Leather Bicycle Saddles (Part 1), we took a look at the hammock saddle.  I mentioned that I am old fashioned, I make a conscious effort to appreciate the simple things and not allow myself to be carried away by mass marketing and conspicuous consumption.  I enjoy taking care of things that are made well from genuine materials.  I believe that, if you take care of "something", that "something" will take care of you.  Sprung leather saddles are a good example, if one takes care of the leather, the saddle will provide long lasting comfort, and, last a long time.

In this series we are looking at  a few of the main models from the 1950's, focusing on the suspension as the majority of the saddles varied mainly based more on how the saddle was sprung, i.e. the suspension, rather than the top profile. 

In this installment, let's take a look at what surely was one of the most common styles, the 3-spring leather saddle. Although individual manufacturers had their own model numbers in general the the 3-spring leather saddle was commonly known as the 750 series.

750 series
Img_9322-750-series

Three springs in total.
Img_9278a

One spring in the saddle nose.
Img_9278c

And, 2 springs in the rear.
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Top profile
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The 750 was pretty much the standard model and apart from juvenile and lady's models, the main difference was painted or chrome suspension and fancy coil springs.  Compare the following.

750 A (Painted suspension)
Img_9322

750 B (Chrome suspension with fancy coil springs)
Img_9323

Closeup of fancy coil springs.
Img_2381

The 750 series has more parts compared with the 800 series or "hammock" saddle.

Img_9321

In the next English post we shall continue to take a look at another main saddle model from the 1950s.

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