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2020年7月

2020年7月31日 (金)

Sprung Leather Bicycle Saddles (Part 4)

次回この記事の日本語版を投稿します。

In the previous three posts, Sprung Leather Bicycle Saddles (Part 1), Sprung Leather Bicycle Saddles (Part 2), and Sprung Leather Bicycle Saddles (Part 3) we took a look at the three most popular sprung leather bicycle saddle styles from the 1950's: hammock saddle (800 series)3-spring saddle (750 series) and 900 series.

Starting with this installment we shall begin to look at a few of the lesser known styles from the 1950's.  First up is this unusual design. Depending on the manufacturer the model number varied but was most commony referred to as the 500 series, with other variants depending on the type of suspension in the nose.

It has loops in the nose, similar to the 800 series and 900 series, and, two coiled springs in the back similar to the 750 series and 900 series. What sets this sadde apart from the others is its unique base spring (wires) which are looped.

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Two coiled springs in the back.
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Top profile.
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In the 500 series, as previously mentioned, different model numbers for different suspension in  nose.
Compare the following.

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In the next English post we shall continue to take a look at another saddle model from the 1950s.

2020年7月19日 (日)

サス付き革製サドル(第三回)

I'll be back with another English post soon until then stay trued and happy wheels.

今まで「サス付き革製サドル第一回」「サス付き革製サドル第二回」 の記事で、ハンモックサドル3本付きサドルを見て来ました。
私はオールドスクール(保守的)なので、
なるべくシンプルで作りがよいモノを選び、マスマーケティングや流行に流されないように気を付けている、
と述べました。

シンプルで本物の材質で作られているものを手入れし、より長持ちさせるのが好きです。
手入れをすれば、そのモノが恩返ししてくれると信じています。
革製サドルも手入れすれば乗り心地が良く長持ちします。

この連載では、昭和20年代後半~30年代前半、革製サドルは形よりもサスの種類が多かったです。

今回は、最も一般的なモデルを取り上げます。
それは3本バネサス付きのモデルです。
革製サドル製造会社によってモデル番号が異なっていましたが、3本バネ付きサスサドルは通常750系と呼ばれていました。

今回取り上げるサドルは、ハンモックサドル (800系)3本バネ付きサドル (750系)の組合せモデルです。
この組み合わせモデルは通常9000系と呼ばれていました。

900系
900

前にコイル、後ろにバネ2本。
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先端のコイル
これはハンモックサドル (800系) のデザインからです。
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後ろのバネ2本。
これは3本バネ付きサドル (750系) デザインからです。
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鳥瞰図
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900系に主な違いは先端のコイル数と下部のベーススプリング数。
下記の比較して下さい。

 900 A
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900 B
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900 C
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900系は 800系(ハンモックサドル)750系(3本バネ付きサドル)より部品点数が多い。

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次回は、昭和20年代後半~30年代前半(1950年代)の別の革製サドルを取り上げます。

2020年7月 4日 (土)

Sprung Leather Bicycle Saddles (Part 3)

次回この記事の日本語版を投稿します。

In the previous two posts, Sprung Leather Bicycle Saddles (Part 1), and Sprung Leather Bicycle Saddles (Part 2), we took a look at the hammock saddle and  3-spring saddle.  I mentioned that I am old fashioned, I make a conscious effort to appreciate the simple things and not allow myself to be carried away by mass marketing and conspicuous consumption.  I enjoy taking care of things that are made well from genuine materials.  I believe that, if you take care of "something", that "something" will take care of you.  Sprung leather saddles are a good example, if one takes care of the leather, the saddle will provide long lasting comfort, and, last a long time.

In this series we are looking at  a few of the main models from the 1950's, focusing on the suspension as the majority of the saddles varied mainly based more on how the saddle was sprung, i.e. the suspension, rather than the top profile. 

In this installment, let's take a look at a design that is basically a combination of the hammock saddle (800 series) and 3-spring saddle (750 series). Although individual manufacturers had their own model numbers in general this combination of the hammock saddle and  3-spring saddle was commonly known as the 900 series.

900 series
900

It has a loop in the nose and 2-spings in the back.
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Loops in the saddle nose.
This portion of the design is taken from the hammock saddle (800 series) .
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And, 2-springs in the rear.
This portion of the design is taken from the 3-spring saddle (750 series)
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Top profile
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The main difference among the 900 series appears to be the number of flat base springs and the size and number of loops in the saddle nose.  Compare the following.

900 A
900-series_20200621144101

900 B
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900 C
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The 900 series has more parts compared with the 800 series or "hammock" saddle and 750 series 3-spring saddle.

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In the next English post we shall continue to take a look at another main saddle model from the 1950s.

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