« 2023年6月 | トップページ | 2023年8月 »

2023年7月

2023年7月23日 (日)

丸金(マルキン)自転車 (前半)

I'll be back with another English post soon until then stay trued and happy wheels. 

今回は、静岡県の修復家Mさんが最近レストアされたマルキン自転車について見ていきます。
写真を送っていただきありがとうございました。
Thumbnail_img_1214_20230629080101

まずは、マルキン自転車の会社について少しご紹介します。
これはマルキンの商標です。
Img_7040

マルキンは、90年以上前の1932年(昭和7年)から自転車生産を開始しました。
1950 年代には、「マルキン自転車の唄」がありました。
(歌詞の「マルキン ホイのホイのホイ♪」は1984年とんねるずの「振り向けば自転車屋」の歌詞にも出ます。)
1972年に池袋本社工場が大火災に見舞われ全焼しました。 
惨状から立ち直ることができず、1977年に自己破産し、同年にホダカ物産株式会社がブランド(商標)を買収しました。

マルキン90周年を記念して、2021年に100台限定モデルを出しました。
コンセプトは、1950年代の実用車の特徴(黒エナメル塗装金線引き背を伸ばして椅子に座っている姿勢風切りサス付きサドルヘッドランプ大きな荷台チャネル式スタンドなどなど)を彷彿とさせながらも軽量で、最新の機能とテクノロジーをすべて詰め込んだ自転車をデザインすることでした。

風切りに注目→ "Since 1932  MARUKIN".
Marukingo_bk

Mさんのマルキンはよく残っていました。
ハンドルに取り付けられた鑑札も含め、オールオリジナルです。
Thumbnail_img_1219_20230628155701

実に眠り姫です。
Thumbnail_img_1213

オールオリジナルのみならず、それほど乗られていなくておそらく倉庫かどこか屋内で長年眠っていました。 

ブリヂストン自転車(①プロジェクトの選択)で述べたように、自転車に乗った人の身体が自転車に接触した部品(握り、サドル、ペダル)の減り具合をよく見れば、ある程度その自転車がどれだけ利用されたか推測できます。

1. 握り(グリップ)
端に多少のダメージはありますが、使用感は少なく、マルキン商標が鮮明に残っています。
20230626-074855

②革製サドル
使用感はほとんどなく、リベット周りに大きなひび割れなどはありません。
20230626-074754
20230626-075625
マルキン商標が鮮明に残っています。
Thumbnail_img_1233_20230629132901

3. ペダル
グリップやサドルと同様に、ゴムブロックペダルにも摩耗の兆候はほとんどありません。
繰り返しになりますが、マルキン商標が鮮明に残っています。
20230626-075723

上記に加えて、前輪リムの摩擦摩耗縞や前後タイヤのトレッドを確認することも役立ちます。
Thumbnail_img_1219b

このようなオールオリジナル、あまり乗られていなくてかつ保管状態がよいのがレストアプロジェクトピラミッドの頂点ですが、入手困難になってきています。
修復プロジェクトのピラミッドのさらに下には、以下の山口丸ワイ号のような、さまざまな程度の、より一般的な風雨にさらされ、壊れた錆びた遺物があります。
181

しかし、以前の投稿でHさんが証明してくれたように、情熱と根気さえあれば、甦らせることができます
182
E38080001

「マルキン自転車(後半)」では、Mさんのマルキン自転車の詳細をご紹介します。


 

2023年7月 7日 (金)

Marukin Bicycle (First Half)

次回、この記事の日本語版を投稿します。

In this post we shall begin to look at a recently restored Marukin bicycle.  Special thanks to the restorer, M-san, from Shizuoka Prefecture, for sending in photos.
Thumbnail_img_1214_20230629080101

First, let’s start with some basic information on Marukin Bicycles.
This is the Marukin trademark.
Img_7040

Marukin started producing bicycles over 90 years ago, back in 1932 (link Japanese only).
In the 1950s it even had its own song, The Marukin Bicycle Song.
In 1972 the main factory in Ikebukuro suffered a major fire and burnt to the ground.  Unable to recover from the devastation, the company went out of business in 1977, and, in the same year, the Hodaka Corporation took over the brand.
To celebrate its 90th anniversary, the company produced a limited edition model in 2021; the concept was to design a bicycle reminiscent of its 1950s utility cycle (all black frame, gold pinstriping, upright riding position, fender ornament, suspension saddlechaincase, headlamp, large rear carrier/luggage rack, channel stand, etc.) but lightweight, and packed with all modern features and technology.  Check out the fender ornament which reads "Since 1932  Marukin".
Marukingo_bk

M-san's Marukin is indeed a rare find.
All original, even the license plate (tax badge) attached to the handlebars.
Thumbnail_img_1219_20230628155701

M-san certainly found himself a sleeping beauty.
Thumbnail_img_1213

Not only is it all original, but barely ridden and well stored.
As mentioned in Bridgestone Bicycle (Selecting a Project①) by examining the wear & tear of three specific places where the rider's body makes contact with the bicycle, i.e. grips, saddle and pedals, one is able to measure how much the bicycle was actually ridden.

1. Grips
Some damage on the very end, but very little wear and the Marukin trademark is still crisp and clear.
20230626-074855

2.Leather saddle
Hardly any signs of wear, no cracks around the rivets.
20230626-074754
20230626-075625
The Marukin trademark is still crisp and clear.
Thumbnail_img_1233_20230629132901

3. Pedals
Consistent with the grips and saddle, the rubber block pedals also show virtually no sign of any wear.
Again, the Marukin trademark is still crisp and clear.
20230626-075723

In addition to above, checking friction wear streaks on the front rim, and tire tread on both front & back tires can also helpful.
Thumbnail_img_1219b

Bicycles like these are certainly becoming increasingly harder and harder to find.  Further down the  restoration project pyramid one goes are the more common weather-beaten, broke-down rusty relics of varying degrees like the Yamaguchi Maruwai-Go below.
181

But as H-san proved in a previous post, if you have the passion and perseverance, even these can be brought back to life.
182
E38080001

In the next English post, Marukin Bicycle (2nd Half), we will take a detailed look at M-san's Marukin bicycle.

 

« 2023年6月 | トップページ | 2023年8月 »