パーツ関係 (Parts Related)

2023年9月 2日 (土)

Marukin Bicycle (Extra)

次回、この記事の日本語版を投稿します。

This is a short extra-post to the previous two Marukin Bicycle posts (First Half) and (Second Half).

The restorer, M-san, from Shizuoka Prefecture, sent in additional photos in hopes of helping people see and understand how well vintage Japanese bicycles were built.  The photos provide an invaluable opportunity to view portions rarely visible to vintage Japanese bicycle enthusiasts.  Let's take a look.

These are photos of frame cut-out models actually used for sales purposes by the Marukin Bicycle Company.  In the 1950s, with automobiles still out of reach for the vast majority of households, the main mode of affordable private transportation was the bicycle.  The emphasis was on utility.  Being made of steel, bicycles had to be strong, waterproof, and rust resistant as they were used in all types of weather and paved roads were the exception rather than the rule.

Cut-out models were used not only by Marukin but by many manufacturers to highlight these important qualities.  
The enamel paint, chrome parts, gold pinstriping, badges (link Japanese only) and decals are attractive, but rarely can one get a peek at what is under the paint and on the inside.
Img_2264_20230830121101

The cut-out models allow salespersons to visually show potential buyers the quality on the inside of their product.  Thickness of the undercoats, frame (butted) tubing and lugs, and measures taken to prevent rust.
Img_2263_20230830121101
Img_2271_20230830121101
Img_2265_20230830121101

Not only head tube cut-outs as shown above, but also the all-important bottom bracket cut-outs were used to drive home the quality of a manufacturer's product.
Img_2267_20230830121101

Note the triple butted tubing.
Img_2269_20230830121101
Img_2268_20230830121101

These cut-outs make it easy to understand why Japanese vintage bicycles are so rugged and often outlive their original owner.

Finally, on a side note, M-san even found himself a pair of genuine vintage Marukin coveralls to go with his beloved Marukin bicycle.
 Thumbnail_img_1302_20230830121101

Happy wheels M-san!

2023年8月19日 (土)

丸金(マルキン)自転車 (後半)

I'll be back with another English post soon until then stay trued and happy wheels. 

今回は、前回に続いて、静岡県の修復家Mさんが最近レストアされたマルキン自転車の詳細を見ていきます。
改めて、写真を送っていただきありがとうございました。

前回の投稿で見たように、修復にはさまざまなアプローチがあります。
Mさんのレストアの目標は、オリジナル塗装とメッキを綺麗にし、メカのオーバーホールとグリスアップを行うことで、「ビユーセージ」を維持することでした。

マルキン風切りは流線型で品があります。
20230626-080306_20230718145801

その流線型は、あの悪名高い機関車、リーハイ・バレー・ブラック・ダイヤモンドを彷彿とさせます。
風切りの両側に「マルキンの自転車」。
泥除けの先端にもマルキン商標刻印
多数の商標刻印は、自転車が 1950 年代から 1960 年代初期に製造された指標です。
20230626-073918
Thumbnail_img_1221-1_20230718150101

1950 年代の特徴がすべて備わっています。
全部品はオリジナルで、「Marukin」かその商標の刻印が付いています。
前ブレーキ
B

前泥除けステー
20230626-080240

前ハブ
20230626-080042

前リム
20230626-080215_20230718150801
Thumbnail_img_1219b_20230718150501

レストア前と後を比較すると、M さんはオリジナルメッキを甦らせる目標を達成したことが分かります。
レストア前
20230626-074152
レストア後
20230626-075908

ベルと握り
20230626-074855_20230718153201
20230626-075543

ヘッドチューブラグの裏側にある商標は、1950 年代から 1960 年代初期自転車の指標です。
フォーククラウン両側にも刻印。
Thumbnail_img_1217_20230718150401

ヘッドベアリングカバーにも小さなマルキンの商標刻印が入っています。
20230626-075010

ヘッドバッヂは奇跡的にまるで新品状態。
20230626-074634

マイナス兼六角頭フェンダー ステー ボルトとフェンダー ステー バッジ。
20230626-075208

後輪ブレーキ支点に旧JIS刻印
後輪ブレーキ支点ボルト頭にマルキン刻印。
20230626-075309

革製ハンモックサドルにはあまり使用感がありません。
後ろにバッヂ付き。
20230626-074754_20230720071101

上面に刻印
20230626-075625_20230720071101

両側にも刻印
(旧漢字→丸金自転車工業株式社)
Thumbnail_img_1233_20230720071201

シートグに旧JIS刻印
20230626-074535

シートピラーボルト頭に刻印
 20230626-075433

シートチューブにバッヂ
20230626-075819

シートチューブに転写マーク
リア泥除けに前泥除けと同じように刻印
20230626-080105

ボットムブラケット分解・掃除
20230626-074238
グリースアップ
20230626-074344

チェーンホイールカバー(鳩目)の上に商標刻印、下に「旧漢字→丸金自車工業株式社」。
20230626-075751

チェーンケース取り付け金具に刻印.
20230626-075945

ゴム製ブロックペダルには摩耗の兆候はほとんどありません。
ゴムブロック各面に刻印
20230626-075051_20230720071801

荷台の板に「MARUKIN WORKS」と商標の刻印
20230626-074821

荷台の後ろに塗装入りバッヂ
リア泥除けに大きな泥除けステーバッヂ
20230626-075511

反射板 の枠に商標刻印
20230626-075653

リア泥除けステーとチャネル式スタンドに商標刻印
20230626-075336

バンドブレーキに「MAURKIN WORKS]と商標の刻印
20230626-075245

バンドブレーキ分解・掃除
20230626-074309

往復レバー、ローラー用泥除け付きと三共製(Sankyo)及びJISマーク入りバッジ付きダイナモ (6V6W)
20230626-075401

商標刻印入り頑丈なロック
20230626-074922

リアリムのバルブ両側に商標刻印
20230626-074944_20230720071801

まさに日本自転車歴史の一台です。
全てオリジナルパーツ。
Mさんに脱帽です!

2023年8月 6日 (日)

Marukin Bicycle (Second Half)

 次回、この記事の日本語版を投稿します。

In this post we shall continue our look at a recently restored Marukin bicycle.  Once again, a special thanks to the restorer, M-san, from Shizuoka Prefecture, for sending in photos.

As we saw in the previous post there are various approaches to a restoration.
M-san's restoration goal was to maintain the built-in history ("beausage") by cleaning up the original paint and chrome, and overhaul and grease-up mechanical parts.

Let's take a look. 

The Marukin fender ornament is streamlined and elegant.
20230626-080306_20230718145801

I find its streamline reminiscent of that infamous locomotive, Lehigh Valley Black Diamond.
Marukin bicycle is stamped in Japanese on both sides of the fender ornament.
Also, note the Marukin trademark stamp at the tip of the fender.
The numerous stamps are a good indicator that the bicycle is 1950svery early 1960s.
20230626-073918
Thumbnail_img_1221-1_20230718150101

The bicycle has all the characteristics of the 1950s.
Note that all parts are original and bear either the Marukin name or trademark.
(front stirrup brake)
B

(front fender stay)
20230626-080240

(front hub)
20230626-080042

(front rim)
20230626-080215_20230718150801
Thumbnail_img_1219b_20230718150501

A before/after comparison reveals that M-san accomplished his restoration goal of cleaning up the original chrome.
(handlebars before)
20230626-074152
(handlebars after)
20230626-075908

(bell and grips)
20230626-074855_20230718153201
20230626-075543

The trademark on the back of the head tube lug is a telltale sign of a 1950s - very early 1960s bicycle.
Also, note the stamps on the fork crown. 
Thumbnail_img_1217_20230718150401

Even the head bearing cover has a tiny Marukin trademark stamp.
20230626-075010

Amazingly, the head badge (link Japanese only) is in perfect condition.
20230626-074634

Slotted hex head fender stay bolts (link Japanese only) and fender stay badge.
20230626-075208

Old JIS mark stamped on the rear brake fulcrum.
Marukin trademark stamped on the brake fulcrum bolt.
20230626-075309

The leather hammock saddle shows little signs of wear.
Note the badge on the rear of the saddle.
20230626-074754_20230720071101

Marukin stamp on the top of the saddle.
20230626-075625_20230720071101

Marukin stamp on both sides of the saddle.
Thumbnail_img_1233_20230720071201

Old JIS mark stamped on the seat lug.
20230626-074535

Seat post bolt head stamped.
 20230626-075433

Marukin seat tube badge.
20230626-075819

Marukin decal on seat tube.
Rear fender also stamped with the Marukin trademark, just like the front fender stamp.
20230626-080105

Bottom bracket overhauled.
20230626-074238
20230626-074344

Marukin stamp at the top of the chainwheel cover, and at the bottom "Markun Bicycle Company".
20230626-075751

Marukin stamp on chaincase chain stay bracket.
20230626-075945

Barely any sign of wear on the rubber block pedals.
Each side of the rubber blocks is stamped with the Marukin trademark.
20230626-075051_20230720071801

Slat on rear (luggage) rack stamped with the trademark and "MARUKIN WORKS".
20230626-074821

Painted Marukin badge on rear (luggage) rack.
Large rear fender stay badge.
20230626-075511

Rear reflector (link Japanese only) frame stamped with Marukin trademark.
20230626-075653

Rear fender stays and channel stand stamped with Marukin trademark.
20230626-075336

Band brake stamped with Marukin trademark and "MARUKIN WORKS".
20230626-075245

Band brake overhauled.
20230626-074309

Sankyo dynamo (6V6W) with badge, old JIS mark, engage/disengage lever, and splach guard.
20230626-075401

Heavy-duty lock with Marukin trademark.
20230626-074922

Rear wheel rim stamped with Marukin trademark on each side of the valve.
20230626-074944_20230720071801

A true piece of Japanese bicycle history.  All original parts.
Two thumbs up to M-san and his Maurkin bicycle restoration!

2023年6月24日 (土)

ヘッドランプ 第10回(最終回)

I'll be back with another English post soon until then stay trued and happy wheels. 

ヘッドランプ連載の最終回です。
Sanyo

ヘッドランプ第1回」(国産ヘッドランプの紹介)
ヘッドランプ第2回」(さまざまな取り付け位置とランプ掛け)
ヘッドランプ第3回」(昭和30年以前
3つの特徴)
ヘッドランプ第4回」(昭和30年以降の特徴)
ヘッドランプ第5回」(補助球、速度計、走行距離計付きランプ)
ヘッドランプ第6回」(照射光焦点調節)
ヘッドランプ第7回」(電線の編み方)
ヘッドランプ第8回」(ダイナモ式以外のヘッドランプ
ヘッドランプ第9回」(電池式ヘッドランプ)

ダイナモ (発電機)
National-lamp

非常に古いダイナモです。
本体に注目。
仕上げは黒エナメルです。
ダイナモを作動・ロックさせる往復レバーがないことにも注目。
往復レバーが欠けているわけではありません。
昔のダイナモはこんなものでした。
であれば、「ダイナモに往復レバーがない場合、どうやってダイナモを作動・ロックさせるのでしょうか?」
最後までお読みください。
Img_6763

バッヂには「SUPER CHERRY DYNAMO LAMP」12V 0.5 Ampsと書かれています。
JIS (日本工業規格) マークがないので少なくても65年以上前のものです。
Img_6764

底部にはヘッドランプ用とテールランプ用の 端子2本があります。
区別が付くようにテールランプ用の端子は赤色で塗られたそうです。
Img_6765

National ブランドのダイナモを 2台紹介します。
Img_6754

繰り返しになりますが、どちらにもダイナモを作動・ロックさせる往復レバーがありません。
両方ともバッヂが付いています。
ただし、左側の方は JIS (日本工業規格) マークがなく、製造元は「SANYO ELECTRIC CO. LTD」ではなく「SANYO ELECTRIC WORKS」であるため、右側の方より明らかに古いです。
両方のバッジは、ヘッドランプ「H」とテールランプ「T」の電圧/ワット数が表示されています。
Img_6755
Img_6756

どちらも底部に 端子2本があり、「H」 (ヘッドランプ) と「T」 (テールランプ) の刻印があります。
Img_6771
Img_6770

ダイナモの年式は、ダイナモに往復レバーが装備されているかどうかに基づいて大まかに判断できます。
限られた資料に基づくと、往復レバーは 昭和31年(1956 年)にナショナル ブランド モデルで初めて輸出カタログに登場し、昭和33年(1958 年)までに事実上他のほぼすべてのメーカーが動向に追随するようになりました。

下の写真は昭和31年(1956年)の輸出カタログからのものです。
説明では、National ブランド (右下) のみに「往復レバー」が装備されていることに注目。
Img_2604-1956

昭和33年(1958年)の輸出カタログ。
説明では、すべてに「往復レバー」が装備されていることに注目。
Img_3300-1958

ダイナモもう2台を見てみましょう。
どちらも「 往復 レバー」が装備されているので昭和31年(1956年)以降のものです。
Img_6778

往復レバーは便利な機構です。
レバーを押し下げる(モデルによって引き上げる)と、バネ仕掛けのロックが解除され、ダイナモ ローラーがタイヤに成形されたダイナモ ローラー用トラックにもたれかかり作動します。

ロック状態
Img_6787

ロック解除→作動状態
Img_6788

左:  レバーを押し下げてロック解除→ダイナモ作動させる
右:  レバーを引き上げてロック解除→ダイナモ作動させる
Img_6779-arrows
Img_6786 

ダイナモが作動すると、ローラーがタイヤに擦れて抵抗が生じ、ペダルを漕ぐのが少し重くなります。
日中、使用しない時はダイナモをロックしておきます。

往復レバーが登場する前は、ダイナモを作動させるのに一苦労及び手が汚れました。
手でダイナモ本体を握って、前方にしっかりと引っ張ってバネ仕掛けの機構(ロック)が解除するというものでした。
ダイナモをロックするには、前方に引っ張って元の位置にひねる必要があるのと同じくらい一苦労及び手が汚れました。

こちらは、引き上げて係合するダイナモレバーが付属した非常に珍しいチェーンです。
Img_6789

チェーンの長さは50cmです。
一端はダイナモレバーの小さな穴に取り付けられ、もう一端はハンドルのフロントブレーキロッドにクリップされるか(ダイナモをフロントフォーク、前輪に取り付ける場合)、またはサドルスプリングにクリップされます(ダイナモを シートステー、後輪に取り付ける場合)。
Img_6783

チェーンを引き上げるとダイナモレバーが上昇してロックが解除しダイナモが作動し、ライダーは降りずにダイナモを作動させることができます。
Img_6792


最後に、付属品をもう一つ。
ローラー用泥除けです。
Img_6794
Img_6793
 Img_6796
Img_6795
Img_6797
Img_6800
Img_6801
Img_6799
Img_6798

以上、フロントヘッドランプ(ヘッドライト)連載でした。

2023年6月11日 (日)

Front Headlamp (Headlight) Part 10

次回、この記事の日本語版を投稿します。

This is the final installment of the Front Headlamp (Headlight) series.
Sanyo

So far we have covered:
Part 1: Vintage Japanese bicycle headlamps
Part 2:
 Various mounting locations and hardware (brackets)
Part 3: Features typically found on headlamps before 1955
Part 4: Features typically found on headlamps after 1955
Part 5: Headlamps equipped with pilot lights, speedometer and odometer
Part 6: External/internal focus beam control
Part 7: Electrical cord weaving (chain stitch)
Part 8: Other types of headlamps besides the dynamo powered type
Part 9: Battery powered headlamps (hand lamps)

As mentioned in the previous post, in this installment we will take a look at dynamos (generators).National-lamp

Here is a very old dynamo.  The body finish is black enamel.
Notice that it has no lever to engage/disengage the dynamo.
It is not missing the lever, this was the way dynamos used to be.
"But how do you engage/disengage the dynamo if it has no lever?"
Read on.
Img_6763

The badge  reads "SUPER CHERRY DYNAMO LAMP" 12V 0.5 Amps.
Notice it has no  JIS (Japan Industrial Standard) mark. Another indicator that it is at over 65 years old.
Img_6764
The bottom has two terminals one for the headlamp and the other for the taillamp.
Taillamp terminals were often marked in red.
Img_6765

Here are two National brand dynamos.
Img_6754
Again, neither of these has a lever to engage/disengage the dynamo.  They both have badges; however, the one on the left is obviously older as it does not have the JIS (Japan Industrial Standard) mark, and, the manufacturer is "SANYO ELECTRIC WORKS" as opposed to "SANYO ELECTRIC CO. LTD".  Both badges indicate the voltage/wattage for the headlamp "H" and taillamp "T".
Img_6755
Img_6756
Both have two terminals, stamped "H" (headlamp) and "T" (taillamp).
Img_6771
Img_6770

Dynamos can broadly be dated based on whether the dynamo is equipped with an easy locking lever.
Based on my limited resources, the easy locking lever first appeared in export catalogs in 1956 on the National brand models, and by 1958 virtually all other manufacturers had followed suit.

The photo below is from a 1956 export catalog.
Note in the descriptions that only the National brand (lower right) is equipped with the "easy locking lever".
Img_2604-1956

1958 export catalog.
Note in the descriptions that all come equipped with the "easy locking lever".
Img_3300-1958

Now take a look at these two models.
These are both equipped with the "easy locking lever", so post-1956.
Img_6778

The locking lever is a convenient mechanism.  Pushing down (or pulling up) on the lever releases the spring-loaded lock causing the dynamo roller to lean against, engage with, the dynamo roller track molded into the tire

Disengaged
Img_6787

Engaged
Img_6788

Left:  Push-down-to-engage type dynamo lever
Right: Pull-up-to-engage type dynamo lever
Img_6779-arrows
Img_6786 

When the dynamo is engaged the roller rubs against the tire creating resistance making it slightly harder to pedal.  During the day, when not in use, the dynamo is disengaged.

Prior to the advent of the easy locking lever, engaging the dynamo was a dirty job.  It consisted of wrapping one's hand around the dynamo body and firmly pulling it forward in order to release the spring-loaded mechanism.  To disengage the dynamo was just as dirty a job as it had to be pulled forward and twisted back in place.  

Here is a very rare chain that came as an accessory with a pull-up-to-engage type dynamo lever. Img_6789

The length of the chain is 50cm.  One end attached to the small hole in the dynamo lever and the other end clipped to the front brake rod on the handlebars (if mounting the dynamo to the front fork, front wheel) or clipped to one of the saddle springs (if mounting the dynamo to the seat stay, rear wheel). 
Img_6783

Pulling up on the chain raised the dynamo lever and engaged the dynamo, enabling the rider to engage the dynamo without dismounting.
Img_6792

Lastly, another type of accessory was the roller splash guard, a sort of roller-fender.
Img_6794
Img_6793
 Img_6796
Img_6795
Img_6797
Img_6800
Img_6801
Img_6799
Img_6798

That concludes the Front Headlamp (Headlight) series.

2023年5月28日 (日)

ヘッドランプ 第9回

I'll be back with another English post soon until then stay trued and happy wheels. 

【ヘッドランプ連載】
ヘッドランプ第1回」(国産ヘッドランプの紹介)
ヘッドランプ第2回」(さまざまな取り付け位置とランプ掛け)
ヘッドランプ第3回」(昭和30年以前
3つの特徴)
ヘッドランプ第4回」(昭和30年以降の特徴)
ヘッドランプ第5回」(補助球、速度計、走行距離計付きランプ)
ヘッドランプ第6回」(照射光焦点調節)
ヘッドランプ第7回」(電線の編み方)
ヘッドランプ第8回」(ダイナモ式以外のヘッドランプ

前回の記事でも触れましたが、今回は電池式ヘッドランプについて見ていきます。
Img_6462_20230508084901
Img_6463_20230508084901
Img_6675

この電池式ヘッドランプの興味深い特徴は、二重目的で設計されていることです。
それはヘッドランプと懐中電灯の両方です。
ランタン(手提げランプ)のように持ち運べるハンドルに注目。
英語のカタログでは、これらのヘッドランプは通常「ハンドランプ」と呼ばれます。

Hand-lamp
 Img_6666

これらのハンドランプには、ハンドルバーのボルトに簡単に取り付けることができる取り付けブラケットが付属していました。Img_6671a
Img_6659
Img_6660
Img_6661


ハンドランプはヘッドセットの標準ランプ ブラケットに取り付けることもできます。
(ランプブラケットの詳細については、第2回 を参照してください。)
Img_6657
Img_6653
Img_6649

バッテリー収納部は2種類ありました。
1.  1.5V 乾電池2本入り用の収納部
Img_6655

 1.5V 乾電池
Twin-15v-batteries

2. 小型乾電池用の収納部
Img_6677

小型乾電池
Dry-cell-battery

メーカーはいくつかあり、その中にはナショナル(現在のパナソニック)、岡田、三洋電機、東芝(マツダ→自動車と無関係)などがありました。
ナショナルブランドの名を冠した最初の製品が昭和2年(1927年)に発売された「ナショナルランプ」であることは国内でよく知られています。
ケースは当初ベークライト素材で作られていましたが、後に金属製になったそうです。
Img_6646

Img_6680

裏面の乾電池入りカバーの商標刻印
大正9年(1920 年)に遡る松下電器・ナショナル(パナソニック)の「M矢の商標」に注目。Img_6681

Img_6645
National(ナショナル)
Img_6644
Okada (岡田)
Img_6641
Sanyo (三洋)
Img_6639
松田(東芝)
Img_6643

Img_6676

次回の投稿では、ダイナモ (発電機) について見ていきます。

2023年5月12日 (金)

Front Headlamp (Headlight) Part 9

次回、この記事の日本語版を投稿します。

In this Front Headlamp (Headlight) series, so far we have covered:

Part 1: Vintage Japanese bicycle headlamps
Part 2:
 Various mounting locations and hardware (brackets)
Part 3: Features typically found on headlamps before 1955
Part 4: Features typically found on headlamps after 1955
Part 5: Headlamps equipped with pilot lights, speedometer and odometer
Part 6: External/internal focus beam control
Part 7: Electrical cord weaving (chain stitch)
Part 8: Other types of headlamps besides the dynamo powered type

As mentioned in the previous post, in this installment we will take a look at the battery powered headlamp.Img_6462_20230508084901
Img_6463_20230508084901
Img_6675

The interesting feature of these headlamps is that they were designed to be dual-purpose; both a headlamp and a flashlight (note the handle which allowed it to be a carried like a lantern).   In catalogs these headlamps are commonly referred to as "hand lamps". 

Hand-lamp
 Img_6666

These hand lamps came with a mounting bracket that could easily be fitted to the handlebar bolt.Img_6671a
Img_6659

Img_6660
Img_6661
The lamp could also be fitted to the standard lamp bracket on the headset.
(See Part 2 for details pertaining to lamp brackets.)
Img_6657
Img_6653
Img_6649

There were two different types of battery compartments.
1.  Twin 1.5V battery compartment
Img_6655

Twin 1.5V batteries
Twin-15v-batteries


2. Packaged dry cell battery compartment
Img_6677

Packaged dry cell battery
Dry-cell-battery

There were several manufacturers, among them National (today's Panasonic), Okada, Sanyo and Toshiba (Matsuda).
It is well-known in Japan that the first product bearing the National brand name was the "National Lamp" introduced in 1927.
The case was originally made of Bakelite materials and later metal.
Img_6646

Img_6680

Back cover:  Note the letter "M" with an arrow, the original National trademark dating back to 1920.Img_6681

Img_6645
National
Img_6644
Okada
Img_6641
Sanyo
Img_6639
Toshiba (Matsuda)
Img_6643

Img_6676

In the next English post we shall take a look at dynamos (generators).

2023年4月30日 (日)

ヘッドランプ 第8回

I'll be back with another English post soon until then stay trued and happy wheels. 

このヘッドランプ連載は、
ヘッドランプ第1回」(国産ヘッドランプの紹介)
ヘッドランプ第2回」(さまざまな取り付け位置とランプ掛け)
ヘッドランプ第3回」(昭和30年以前
3つの特徴)
ヘッドランプ第4回」(昭和30年以降の特徴)
ヘッドランプ第5回」(補助球、速度計、走行距離計付きランプ)
ヘッドランプ第6回」(照射光焦点調節)
ヘッドランプ第7回」(電線の編み方)

これまで最も人気のあるダイナモ (発電機) 式ヘッドランプに焦点を当ててきました。
ダイナモ自体については、このシリーズの後半で取り上げる予定です。

昭和26年(1951年)から 昭和34年(1959年)までの「Japan's Bicycle Guide 」によると、昭和26年(1951年)にはダイナモ (発電機) 駆動モデルが6台記載され、昭和34年(1959年)には 32台に増えました。
ただし、当時ダイナモ式以外のヘッドランプが他に2種類ありました。
それは「オイル式 ヘッドランプ」と「電池式ヘッドランプ」です。

オイル式ヘッドランプ
前述のカタログには、昭和26年(1951年)に 2 つのモデルが記載され、昭和27年(1952年)以降昭和33年(1958年)まで同じ単一モデルのみ出ていました。
昭和34年(1959年)以降、オイル式ヘッドランプが消えました。
Oil-lamps-1951

電池式ヘッドランプ
前述カタログに昭和26年(1951年)~昭和34年(1959年)まで2つ~3つのモデルしか記載されていません。
Img_1177_20230413133001

しかし、それは輸出カタログのモデルに基づいてなので、国内市場にははるかに広い範囲があったようです.Img_6460
Img_6462
Img_6463

この連載の次回の記事では、電池式のヘッドランプについてもう少し詳しく見ていきます。

2023年4月17日 (月)

Front Headlamp (Headlight) Part 8

次回、この記事の日本語版を投稿します。

In this Front Headlamp (Headlight) series, so far we have covered:

Part 1: Vintage Japanese bicycle headlamps
Part 2:
 Various mounting locations and hardware (brackets)
Part 3: Features typically found on headlamps before 1955
Part 4: Features typically found on headlamps after 1955
Part 5: Headlamps equipped with pilot lights, speedometer and odometer
Part 6: External/internal focus beam control
Part 7: Electrical cord weaving (chain stitch)

So  far we have focused on the most popular type, the dynamo (generator) powered headlamps. The dynamo itself will be covered later in this series. Based on the Japan's Bicycle Guide from 1951 ~ 1959, it lists six dynamo (generator) powered models in 1951, growing to 32 different models in 1959.  However, it is important to note that there were two other types of headlamps on the market in the 1950s, the oil lamp and battery powered headlamp.

Oil lamp
In the same catalog mentioned above, it lists two models in 1951, and from 1952 onward the same single model until 1958.  From 1959 onward oil lamps were no longer listed.
Oil-lamps-1951

Battery powered headlamp.
The catalog only lists two ~ three different models throughout the 1950s. 
Img_1177_20230413133001

But that is solely based on export models, as there seems to have been a far wider range in the domestic market.
Img_6460
Img_6462
Img_6463

In the next installment in this series, we shall take a closer look at battery powered headlamps.

2023年4月 2日 (日)

ヘッドランプ 第7回

I'll be back with another English post soon until then stay trued and happy wheels. 

このヘッドランプ連載は、
ヘッドランプ第1回」(国産ヘッドランプの紹介)
ヘッドランプ第2回」(さまざまな取り付け位置とランプ掛け)
ヘッドランプ第3回」(昭和30年以前
3つの特徴)
ヘッドランプ第4回」(昭和30年以降の特徴)
ヘッドランプ第5回」(補助球、速度計、走行距離計付きランプ)
ヘッドランプ第6回」(照射光焦点調節)

今回の投稿では、ヘッドランプをダイナモに接続する電線(コード)を見てみたいと思います。
実は、電線そのものは何も面白くありません。
何が面白いかというと、電線の「編み方」です。

昭和20年代後半~30年代前半(1950 年代)まだレストアされていない当時そのままの状態の下記の写真の電線に注目してください。
P1070280
4cf739d4a6141 
4f51a7d140b0f

自転車が風雨にさらされていても、電線は他の部品より大抵良い状態になっています。
写真の例では、すべての電線がチェーンステッチ(鎖編み)で編まれていることに注目してください.
このチェーンステッチの機能は2つ。
基本機能は、余った電線を切り落とさずに短くできること。
切り落としたら勿体ない主義の概念に反してしまいます。
もう一つは二次機能、つまり美的な機能です。

軽快車や実用車の場合、ダイナモは主にフォークに取り付けられていました。
ただし、軽運搬車や重運搬車と同様にシートステーに取り付けられた場合もありました。
個人的にシートステーに取り付けるのが好みです。
 
P1000160
P1000159

シートステーからダイナモまでチェーンステッチを使いました。
やりすぎ?
P1000165b
P1000168

この編み方の良いところは、電線の余った分を捨てずに再利用できるだけでなく、装飾的でもあることです。

より以前の記事一覧