レストア関係 (Restoration Related)

2020年2月15日 (土)

Gold Mitsuuma ‶Junk or Jewel″ (Part 6)

次回この記事の日本語版を投稿します。

As mentioned in the previous post,  Gold Mitsuuma ‶Junk or Jewel″ (Part 5), in this installment we shall continue to examine the remaining details on this bicycle. 

Let's start at the right side. 
58_20191117045801
5801_20200204142201

 In Part 5 we covered the front half up to the seat tube. We shall start with the chaincase and continue working toward the rear. This is an upper-lower split-type chaincase.
18

The chaincase is a perfect example of Mr. H's policy of "re-use" and "restore" original parts whenever possible and only "replace" as a last resort. 
2

This can only be described as "Mr. H Magic". 
Amazing!
No need for words here, the "before" and "after" photos say it all.
23
2301
22_20200213101201
2201
64_20200213101301
6401
21_20200213102401
2101
20_20200213101301

2001
19
1901

Let's turn our attention to the left-side.
57_20191117050701
5701_20200204142201

The original pedal rubber blocks were severly worn down indicating this bicycle saw quite a bit of use.
Rubber blocks are replacements.  Great effort poured into finding same-style vintage rubber blocks.
Also note the before/after cotter-pin cover.
32_20200213101401
3201

Original hardware "re-used" and painstakingly brought back to its original glory.
31_20200213101501
3101
34_20200213101501
3401

Transfer on the bottom bracket worn away.
As mentioned in Gold Mitsuuma ‶Junk or Jewel″ (Part 5),   most of the original transfers had either faded or worn away leaving only a vague trace behind.
Using actual archived photos, instead of recreating transfers, all the wording, pinstripes and decorative scroll work was meticulously recreated with paint.
33_20200213101501
3301

So much rust.  But no match for Mr. H Magic!
28
2801
51_20191117045301
5101

Original hardware "re-used" and painstakingly brought back to its original glory.
30

3001

Rear carrier complete with "Mitsuuma Bicycle" stamped in Japanese.
24_20200213102801
2401_20200204134801

三馬自転車="Mitsuuma Bicycle"
54_20200213103201

5401

25_20200213103001

2501
6201

Mitsuuma Trademark on rear carrier
52_20200213103001
5201

Cloisonne enamel badge with Mitsuuma trademark.
26

2601

Rear reflector complete with the Mitsuuma trademark.
Difficult to see here but the Mitsuuma trademark is casted into the tiny bolt heads, same as the front fender stay badge bolts.
27

2701

The details on this bicycle clearly indicate that, back in the early 1950's, this was certainly one of the top high-end models.
And now, after Mr. H worked his magic I belive all will agree that he turned what at first glance looked like 
junk into a "jewel".   
Hats off to Mr. H!!!

2020年2月 1日 (土)

ゴールド三馬自転車 「ジャンクそれともお宝 第5回」

I'll be back with another English post soon until then stay trued and happy wheels.

ゴールド三馬自転車連載の「ジャンクそれともお宝 第4回」で予告したように、
詳細 を2回に分けて見てみたいと思います。 

Hさんは、「
特級ゴールド三馬號」を元の栄光に蘇らせるために、仕事や日常生活を上手にやり繰りしながら徹底的に情報や実際の古いカタログ写真などを収集し、レストアにトータル2年かけました。

風切(マスコット)  (ビフォー・アフター)
元の栄光を出すために、泥除けを見事に再塗装し、親子金線引きを丁寧に引きました。

03_20191025093801
0301_20200112153301
50
5001_20200112154301

 剣先フォーク (ビフォー・アフター)
黒のエナメル光沢仕上げと親子金線引きに注目して下さい。
06_20191007194201
0601_20200112153401

前ブレーキ(ビフォー・アフター)
39_20200112160001
3901_20200112160001

ダイナモ (ビフォー・アフター)
バッヂは手作りで再現しました。
お見事!神業!!!!!
63_20191008193401
6301_20200112153401
Img_2051

フロントハブ (ビフォー・アフター)
フロントハブもフロントフェンダーステーもワッシャーなど全てオリジナルです。
40_20191025094001
4001
Img_2058

黒ライン入りリム (ビフォー・アフター)
太い黒い線の両側の細い金線まで再現!!
43
4301
41_20191025094101
4101

七宝焼きバッヂ (ビフォー・アフター)
転写マークを再現するために転写を使わずに全て手塗装でビックリ!
ここまでできるって、本当に神業です!!!!! 
4901
04_20191007210001
0401

リアブレーキ金具類 (ビフォー・アフター)
これもオリジナルで凄い。
ヘッドラブ転写マークも消え去っていましたが、調べに調べた結果、写真を見つけて塗装で再現できました。   
37
3701
14
1401_20200112155601
Img_2064

ハンドル・握り(ビフォー・アフター)
ハンドルはロッドが 内工式 でピカピカになりました
革製握りはH氏によって手作りで手縫い、三馬の商標が刻印まで丁寧に再現されました。
48
4801

47
4701
Img_2062
探しに探して純正な三馬刻印入りメッキベル を手に入れました。
6501_20200112155601
46
4601

フロント泥除けフラップ・バッヂ  (ビフォー・アフター)
フラップは手作りで手縫い、品がありおしゃれです!!
三馬の商標が前泥除けステーバッヂに刻印まで再現できました。
バッジを固定している小さなボルトに注目して下さい。
ボルトヘッド にも商標に鋳物されています。
(写真をクリックして写真が拡大し、これらの小さなボルトヘッドの商標を確認してください。)
17_20191007205101 
1701
Img_2067
Img_2070

トップチューブ、ダウンチューブ、シート チューブの転写マーク  (ビフォー・アフター)転写マーク類はところどころもう消え去ってましたが、調べに調べた結果、写真を見つけて塗装で再現されています。
転写マークを再現して貼る手もありましたが、すべて塗装です。
金線引きも金線スクロールもすべて塗装!
ここまで出来る方は初めてで、Hさんはすごすぎる!まさに神業!!!!!
Img_2065
オリジナル三馬自転車の保証メダル まで手に入れて付けました.
Img_2063
Img_2107
10_20191019171901
1001
11_20191019171901
1101
12_20191019171901
1201
13   
1301  

ジャンク?
それともお宝?
皆様の判断にお任せします。
ただし、この連載が終わるまでご判断はお待ちください。

次回も引きつづき、この特級ゴールド三馬號 のビフォー・アフター 詳細を取り上げる予定です。

2020年1月17日 (金)

Gold Mitsuuma ‶Junk or Jewel″ (Part 5)

次回この記事の日本語版を投稿します。

As mentioned in the previous post,  Gold Mitsuuma ‶Junk or Jewel″ (Part 4), in this installment we shall begin taking a close look at the details of this restoration project.  Mr. H spent two years on this project juggling work, family and in-depth research to find information and actual photos in order to restore the bicycle to its original glory.  

 Fender ornament  (Before/After)
Also note the fender itself which has been repainted, re-pinstriped to its original glory. 
03_20191025093801
0301_20200112153301

50
5001_20200112154301

 Chrome tipped fork (Before/After)
Also note the black enamel gloss finish and two-tone pinstripes.
06_20191007194201
0601_20200112153401

Front brake (Before/After)
39_20200112160001


3901_20200112160001

Generator (Before/After)
Badge recreated to an exact copy of an original.
63_20191008193401
6301_20200112153401

Img_2051

Front hub (Before/After)
Along with the hub itself, fender stays, bolts, washers are all original.
40_20191025094001
4001
Img_2058


Black center line rims  (Before/After)
Even the gold pinstripes which border the black center line have been reproduced.
43
4301

41_20191025094101
4101

Cloisonne enamel badges 
Check out the paint job.  Unbelievably, no transfers were used, only paint. (Before/After) 
49

4901

04_20191007210001
0401

Back brake hardware (Before/After)
Also note the head lug transfer.  Reproduced from painstaking research.   
37
3701
14
1401_20200112155601

Img_2064

Handlebars
 "Through the bar" style, found on high-end models. 
The leather grips are hand-stitched by Mr. H and imprinted with the Mitsuuma trademark.
48
4801

47
4701
Img_2062

Original bell cover complete with the Mitsuuma trademark acquired and added.
6501_20200112155601

46
4601

Front fender badge
Mitsuuma trademarks reproduced on these tiny bolt heads.
Also note the hand-stitched leather mud flap.
17_20191007205101 
1701
Img_2067

Img_2070

 Tope Tube, Down Tube, Seat tube emblems/badges  (Before/After)
Note the original transfers had either faded or worn away leaving only a vague trace behind.
Using actual archived photos, instead of recreating transfers, all the wording, pinstripes and decorative scroll work was recreated with paint.
Img_2065
Note a rare original guarantee medal was acquired and added.
Img_2063

Img_2107
10_20191019171901
1001

11_20191019171901
1101

12_20191019171901
1201

13   
1301  

Is she "Junk" or "Jewel"?   
You be the judge.
But wait, don't pass judgement just yet.

Wait until all the evidence is in. In the next installment in this series we shall continue to take a closer look at the remaining details of this bicycle restoration. 

2020年1月 4日 (土)

ゴールド三馬自転車 「ジャンクそれともお宝 第4回」

I'll be back with another English post soon until then stay trued and happy wheels.

ゴールド三馬自転車連載の「ジャンクそれともお宝 第3回」で予告したように、
Hさんが特級ゴールド三馬號にどのくらい命を吹き込めたか見てみたいと思います。
今回は自転車全体のビフォー・アフターを見ましょう。

手に入れた時は、かなり風雨にさらされて壊れて錆だらけ でこの状態が出発点。
「百聞は一見に如かず」なので、まずはご覧ください。

右側 (ビフォー・アフター)
02_20190929112701
0201
60_20190929112801
6001_20191219111001
58_20190929112901
5801_20191219111001
59_20190929112901
5901_20191219111001

左側(ビフォー・アフター)
01_20190929112801
0101
61_20190929112801
6101
57_20190929112901
5701

このブログをよくご覧下さっている方は、山口マルワイ號をレストアしたHさんのことを覚えているでしょう。
この特級ゴールド三馬に一目惚れしたHさんが、
戦後間もなく自転車が現代の自動車として主役でどれだけ工芸品かということを、現代及び後世の方々に分かって頂くためにレストアをすることにしたとのこと。

ジャンク?
それともお宝?
皆様のご判断にお任せします。
ただし、この連載が終わるまでご判断はお待ちください。

今後の2回の投稿はレストアの詳細 を見てみたいと思います。

 

2019年12月21日 (土)

Gold Mitsuuma ‶Junk or Jewel″ (Part 4)

次回この記事の日本語版を投稿します。

As mentioned in the previous post,  Gold Mitsuuma ‶Junk or Jewel″ (Part 3), we shall begin taking a look at what extent Mr H. was able to breath life back into this Special-Grade Gold Mitsuuma. In this installment we will take a look at the overall bicycle, before and after.

Here she is, a weather-beaten, broke-down rusty relic.  This is what Mr. H started with. Since a photo is worth a thousand words, I will let the photos speak for themselves.

Right-side (Before/After)
02_20190929112701
0201
60_20190929112801
6001_20191219111001
58_20190929112901
5801_20191219111001
59_20190929112901
5901_20191219111001

Left-side (Before/After)
01_20190929112801
0101
61_20190929112801
6101
57_20190929112901
5701

Mr. H, who loyal fans will recall previously restored a Yamaguchi MARUWAI-GO, fell in love with this Special-Grade Gold Mitsuuma and deeply felt someone had to restore it for prosterity, so that current and future generations can appreciate the attention to detail and workmanship of these amazing machines at a time when, bicycles were prized possesions, literally holding the status of today's automobile.

Is she "Junk" or "Jewel"?   
You be the judge.
But wait, don't pass judgement just yet.
Wait until all the evidence is in.

In the next two installments we shall take a close look at the details of this restoration project.

 

2019年12月 8日 (日)

ゴールド三馬自転車 「ジャンクそれともお宝 第3回」

I'll be back with another English post soon until then stay trued and happy wheels.

ゴールド三馬自転車連載の「ジャンクそれともお宝 第2回」で予告したように、
今回はこのコールド三馬自転車が昭和20年後半~30年前半の最高級モデルだということを裏付ける詳細を引き続いて見てみます。 

自転車の右側から見ましょう。 
58_20191117045801 

第2回で自転車前半から中部のシートチューブまで見ました。
先ずチェーンケースから少しずつ後ろへ。
チェーンケースが上下に分かれる、ツーピーススプリットケース

(追記: ペダルは反射板付きなので当然オリジナルではありません。)
1_20191117045601

錆がかなり酷い。
23

チェーンケースの鳩目に「通産大臣賞受領」誇らしげに刻印。
22

錆がチェーンケースの底を完全に腐食しています。 

バッヂは2つあります。
64

1個目のバッヂ「Highest Bicycle, Trade Mark, Mitsuuma Bicycle Co., LTD.」
21

2つ目のバッヂは「"Mistuuma Bicycle G"」
20

錆はかなり酷いですが、オリジナル部品が付いて良いです。
19

左側を見て見ましょう。
57_20191117050701

前述の右側ペダルと違って左側の方はオリジナルが残っています。
ゴムブロックが結構擦り減っていてよく乗られた証です。
32

錆、錆、錆、どこ見てもサビ!
錆だらけだですが、オリジナル部品が残っていいです。
31

このような酷く錆びついたネジ類を外すのは相当な苦労。
34

右側コッターピンカバーと違って左側の方にはまだ三馬商標が残っています。
53

ボットムブラケット(ハンガー)にかすかに転写が残っています。
コッター式のボットムブラケット。
ぱっと見ると、ばらすのに最初にコッターを抜くのではないかと思いがちかもしれませんが、そうではありません。
それをしてしまったら、球椀のネジ山を潰してしまう恐れがあります。
コッターは三日月型なので先に球椀を外してからコッターを抜きます。
33

ブレーキはバンド式ではなく内拡式。
これもハイエンドモデル証拠の一つ。
28

チェィンケースに油注入キャップが付いています。
キャップを取り外すと簡単にチェーンに油を差しやすい。
これもハイエンドモデル証拠の一つ。
51_20191117045301

錆が酷いですが、一応オリジナル金具が残っていていいです。
30

「三馬自転車」刻印付きの荷台。
24a
54

荷台の後ろに三馬バッジ
25_20191117044701

三馬商標
52

泥除けステーが錆びていて元の形が崩れている程曲がってます。
しかし、よく見たらこの泥除けステーは上等な英国式泥除けステー。
これもハイエンドモデル証拠の一つ。
残念ながら泥除けステー用の七宝焼きバッヂが欠品しています。
取付用穴しか残っていません。

三馬商標バッヂ
このような七宝焼き製バッヂは実に美術品そのもの

これは、リア泥除けステー用のバッヂと別なバッヂです。
これもハイエンドモデル証拠の一つです。
26

反射板
残念ながらレンズが欠品していますが、枠は三馬刻印もあり、なかなか優雅な形をしています。
非常に見づらいですが、反射板を固定している小さなボルトに注目。
ボルトヘッド にも商標に鋳物されています。
前泥除けステーバッヂを固定している小さなボルトと同じ)
27

ジャンク?
それともお宝?
皆様の判断にお任せします。
ただし、この連載が終わるまでご判断はお待ちください。

この特級ゴールド三馬號の詳細が、戦後の国産自転車黄金時代の昭和20年後半~30年前半 での最高級モデルだと裏付けています。

次回、Hさんが特級ゴールド三馬號にどのくらい命を吹き込めたか見てみましょう。

2019年11月23日 (土)

Gold Mitsuuma ‶Junk or Jewel″ (Part 3)

次回この記事の日本語版を投稿します。

As mentioned in the previous post,  Gold Mitsuuma ‶Junk or Jewel″ (Part 2), in this installment we shall continue to examine the remaining details on this bicycle which indicate that, back in the early 1950's, this was one of the top high-end models. 

Let's start at the right side. 
58_20191117045801 

 In Part 2 we covered the front half up to the seat tube. We shall start with the chaincase and continue working toward the rear. This is an Upper-lower split-type chaincase.
(Side note:  Right-side pedal is an obvious replacement as it has built-in reflectors.)
1_20191117045601

Rust never sleeps. 
23

The chainwheel cover is still intact and proudly indicates Mitsuuma received the distinguished Ministry of Trade and Commerce Award. 
22

Nearly the entire bottom has completely rusted away.
There are two badges, let's take a closer look.
(Side note:  See the photos in the following "Japanese only" posts to get an idea of how prominent badges were 
64

"Highest Bicycle, Trade Mark, Mitsuuma Bicycle Co., LTD."
21

"Mistuuma Bicycle G"
20

Despite heavy rust, all the original hardware seems to be intact.
19

Let's turn our attention to the left-side.
57_20191117050701

Original rubber blocks on the let-side pedal. The rubber blocks are worn down indicating this bicycle saw quite a bit of use.

32

Rust, rust, rust, everywhere.  But the original hardware is still intact.
31

Heavily rusted screws are always a chore to remove.
34

Unlike the right-side cotter pin cover (Japanese only) the left-side still has the Mitsuuma trademark.53

Transfer on the bottom bracket worn away.
Cottered bottom bracket.  Many first-time restorers ruin the bottom bracket assuming that these cotter pins are straight, like the cotter pins on the cranks. NO! These are crescent (half-moon) shaped and are only removed after the adjustable bearing cup has been taken out. 
33

Internal (expansion-type) drum brake.
Another sure sign that this bicycle was certainly a high-end model.
28

Note the oil cap on the top of the chain case which could be unscrewed to enable easy oiling of the chain.
51_20191117045301

Heavily rusted hardware, but all original and intact.
30

Rear carrier complete with "Mitsuuma Bicycle" stamped in Japanese.
24a

三馬自転車="Mitsuuma Bicycle"
54

Mitsuuma trademark badge on back of rear carrier.
25_20191117044701

Mitsuuma Trademark
52

Note the fender stays are rusted and all bent out of shape, but a close look at these reveals that these are the high quality adjustable British-style fender stays; another indicator that this was a high-end model.
Unfortunately, missing the cloisonne fender stay badge. All that remains is the holes where it was originally attached.

Cloisonne enamel badge with Mitsuuma trademark, these types of badges are true works of art.
This separate badge is yet another indicator that this was a high-end model as, typically, there would only be the cloisonne rear fender stay badge, but this is an additional cloisonne badge.
26

Rear reflector.  Unfortunately, the lens is missing but the frame is a beauty, complete with the Mitsuuma trademark.
Difficult to see here but the Mitsuuma trademark is casted into the tiny bolt heads, same as the front fender stay badge bolts.
27

The details on this bicycle clearly indicate that, back in the early 1950's, this was certainly one of the top high-end models.
But, what about now. Is she a g
ood for nothing piece of junk?  Or, is she a "jewel"?   
You be the judge.
But wait, don't pass judgement just yet.

In the next installment in this series we shall begin taking a look at what extent Mr H. was able to breath life back into this Special Grade Gold Mitsuuma.

2019年11月10日 (日)

ゴールド三馬自転車 「ジャンクそれともお宝 第2回」

I'll be back with another English post soon until then stay trued and happy wheels. 

ゴールド三馬自転車連載の「ジャンクそれともお宝 第1回」で予告したように、
今回はこのコールド三馬自転車が昭和20年後半~30年前半の最高級モデルだということを裏付ける詳細を 取り上げます。

自転車の前から見てみましょう。
まず、風切(マスコット)
風雨にさらされましたが奇跡的にまだ付いています。
風切(マスコット)は星の数ほどありますが、こんなに際立って美しいのは滅多にありません。
このカッコイイ風切の新品を御覧になって下さい(←クリック)

 03_20191025093801

50

よく見ると微かにフォークが剣先フォークと分かります。
ハイエンドモデルの証拠の一つ。
06_20191007194201

ダイナモのバッヂ取付用穴が見えますが、残念ながらバッヂは外れてしまったようです。63_20191008193401

車輪は黒ライン入りリムとバルブ穴の両側に三つ馬商標刻印があります。
これらもハイエンドモデルの証拠の一つ。
また、ハブにグリース注入口付き。
40_20191025094001

43

41_20191025094101

バッヂは七宝焼き製で実に美術品そのもの
各々色は一つ一つ手で塗ってからオーブンで焼かれたからこそ出来上がり色が豊かで表面が艶々。
バッヂは60年以上前に作られたもの。
自転車は全体的に風雨にさらされましたが、七宝焼き製バッジはまだじゅうぶん光沢があります。

49

04_20191007210001

登録番号がまだ付いています。
37

ハンドルをよく見て下さい。
ロッドが内工式です。
これもハイエンドモデルの証拠の一つ。
残念ながら長年風雨にさらされ、握りが腐ってしまいました。
48

47

握り自体は腐ってしまいましたが、ティアドロップ形の金具が残っています。
46

08

三馬の商標が前泥除けステーバッヂに刻印されています。
バッジを固定している小さなボルトに注目して下さい。
ボルトヘッド にも商標に鋳物されています。
(写真をクリックして写真が拡大し、これらの小さなボルトヘッドの商標を確認してください。)
17_20191007205101 

シートチューブに三馬エンブレム付き。
よく見るとリベットで取付られたバッヂではなく、恐らく「ろう付け」されたエンブレム。
10_20191019171901

通産大臣賞受領バッヂ
11_20191019171901

シートチューブにまた七宝焼き製バッジ
現代の自転車に見かけない言葉「謹製」が付いています。
「謹製」というのは昭和30年代以前の自転車に見かける言葉です。
国語辞典で調べると「心を込めて、謹んで作ること」と書いてあります。
まさに昭和30年代以前の職人さんを感じさせます。

「謹製」が付いている他のバッヂはこちらへ。
12_20191019171901

シートチューブの一番下のバッジ「特級製」。
13    

ジャンク?
それともお宝?
皆様の判断にお任せします。
ただし、この連載が終わるまでご判断はお待ちください。

次回も引きつづき、この特級ゴールド三馬號 が、戦後の国産自転車黄金時代の昭和20年後半~30年前半 で最高級モデルということを裏付ける 残りの詳細を取り上げる予定です。

2019年10月25日 (金)

Gold Mitsuuma ‶Junk or Jewel″ (Part 2)

次回この記事の日本語版を投稿します。

As mentioned in the previous post,  Gold Mitsuuma ‶Junk or Jewel″ (Part 1), in this installment we shall examine the details on this bicycle which indicate that, back in the early 1950's, this was one of the top high-end models. 

Let's start at the front. First up is the fender ornament.  She is weather-beaten but miraculously still intact. There are many fender ornaments, but not many as prominent as this one.  Click on the following link to see a closeup of what this  sleek stallion looked like when she was new.


03_20191025093801

50

If you look closely you can just make out the remnants of the chrome tipped fork a good indicator that this was indeed a high-end model.
06_20191007194201

This generator appears to have lost its badge as can be seen from the two rivet holes on the body.

63_20191008193401

Black center line rims along with the Mitsuuma trademark stamped on both sides of the valve hole. Again, another indicator that this was indeed a high-end model. Note also that the hub is equipped with a grease nipple.

40_20191025094001

43

41_20191025094101

Cloisonne enamel badges, these types of badges are true works of art.
Each of the various colored pigments was actually applied by hand,  one at a time and then the badges were baked in an oven to achieve glossy glass finish.  These badges are over 60 years old.  The bicycle is weather-beated yet the badges maintain their high gloss finish.
49

04_20191007210001

The registration plate is still attached.  
37

Note the handlebars.
This style of handlebars, "through the bar" style, is yet another telltale sign of a high-end model.  Unfortunately, over time the original grips have literally disentergrated.
48

47

Although the original grips have disintergrated, the teardrop grip ends are still intact, another high-end model hint.46

08

Front fender badge complete with Mitsuuma trademarks casted into the tiny bolt heads.
(Click on photo to enlarge and note the trademark on these tiny bolt heads.)
17_20191007205101 

The seat tube has the Mitsuuma emblem.  This does not appear to be a typical riveted badge, possibly a brazed on emblem.10_20191019171901

This badge indicates that Mitsuuma proudly received the distiguished Ministry of Trade & Commerce Award.
11_20191019171901

Here again, is another cloisonne enamel badge.  At the very bottom of the badge are two characters which together are read 謹製=kinsei.  To me, no other word better conveys the spirit of the craftsmen and women of this period, or the Japanese spirit to provide the best product possible than this word 謹製=kinsei.  It is written with two characters 謹=kin and 製=sei. The first character 謹=kin means "humble", and the second character 製=sei "to manufacture".  The meaning is "to pour one's heart into crafting the best product possible".    

You can see photos of other badges bearing this word 謹製=kinsei here (post is in Japanese language only).
12_20191019171901

The last badge at the bottom of the seat tube is a badge indicating this Gold Mitsuuma is a "Special Grade" model.
13    

Is she "Junk" or "Jewel"?   
You be the judge.
But wait, don't pass judgement just yet.

Wait until all the evidence is in. In the next installment in this series we shall continue to take a closer look at the remaining details on this bicycle which indicate that, back in the early 1950's, this was certainly one of the top high-end models.

2019年10月13日 (日)

ゴールド三馬自転車 「ジャンクそれともお宝 第1回」

I'll be back with another English post soon until then stay trued and happy wheels.

昭和20年代後半の特級ゴールド三馬自転車です。 
02_20190929112701
かなり風雨にさらされて壊れて錆だらけでプロジェクトの選択として決して頂点とは言えません。

01_20190929112801
しかし、この特級三馬自転車は、戦後の国産自転車黄金時代と言っても過言ではない昭和20年後半~30年前半の最高級モデルだったようです。
次回、その詳細を 取り上げる予定です。

60_20190929112801
このブログをよくご覧下さっている方は、山口マルワイ號をレストアしたHさんのことを覚えているでしょう。
この特級ゴールド三馬に一目惚れして、戦後間もなく自転車が現代の自動車として主役でどれだけ工芸品を現代及び後世の方々に
分かって頂くためにレストアをすることにしたとのこと。

錆だらけ。
61_20190929112801

長い年月に風雨にさらされた。
57_20190929112901

壊れて荒れ果ている。
25

一部欠品。
58_20190929112901

しかし、よい物は必ず甦る。
腐っても腐ってもまだまだ鯛。
59_20190929112901

ジャンク?
それともお宝?
皆様の判断にお任せします。
ただし、この連載が終わるまでご判断はお待ちください。

次回、この特級ゴールド三馬號の詳細を取り上げる予定です。

より以前の記事一覧