レストア関係 (Restoration Related)

2020年3月29日 (日)

ゴールド三馬自転車 「第7回」

I'll be back with another English post soon until then stay trued and happy wheels.

ここまで復元できたのは実に細かい作業です。
一体どうやってHさんはこんなに複製できたのだろう? 
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この「コールド三馬自転車」の連載で優れた修復を目の当たりにしました。
ゴールド三馬自転車「ジャンクそれともお宝 第1回」
ゴールド三馬自転車「ジャンクそれともお宝 第2回」
ゴールド三馬自転車「ジャンクそれともお宝 第3回」
ゴールド三馬自転車「ジャンクそれともお宝 第4回」
ゴールド三馬自転車「ジャンクそれともお宝 第5回」
ゴールド三馬自転車「ジャンクそれともお宝 第6回」

注目すべき点は数多くありますが、その中で上位になるのは妥協せずいかにオリジナル姿を忠実に再現すること。
特に素晴らしいのがマーク(転写)類です。

一回目の山口自轉車マルワイ號では、シルクスクリーンの版の作成のみを外注して、これを用いて転写(デカール)に印刷したとのこと。
今回は全てご自身での塗装。
塗装?一体どうやって?と聞きたくなりますよね。
Hさんは、どのようにしてマーキングを再現したのか見てみましょう。

Hさんによると、最も難しいのは情報収集して参考になる資料を手に入れることです。
65年以上前に製造された自転車の写真を見つけることは困難ですが、マークまで参考になる資料を見つけることはほとんど不可能です。
しかし、Hさんの情熱は半端ではありません。
様々な昭和自転車コレクターに連絡したり、資料が豊富な自転車文化センターへ調べに行ったりして、複製できるための正確な参考資料を見つけました。

参考資料からフォトショップを使ってベジェ曲線でオリジナルに忠実な版を作ります。
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カッティングマシンでマスキングシートを作ります。
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まず色部分用のシートを貼ります。
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各色を入れます。
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金色用のシートを貼り、金色を塗ります。
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研磨して、ウレタンクリアを塗ります。
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上記の方法で全てのマークを再現することができました。
実に凄すぎます!!
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2020年3月15日 (日)

Gold Mitsuuma (Part 7)

次回この記事の日本語版を投稿します。

Attention to detail.  But how?  How does one replicate markings to this degree of fine detail?
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Together throughout this series (links below) we have witnessed a superior restoration.
Gold Mitsuuma "Junk or Jewel" (Part 1)
Gold Mitsuuma "Junk or Jewel" (Part 2)
Gold Mitsuuma "Junk or Jewel" (Part 3)
Gold Mitsuuma "Junk or Jewel" (Part 4)
Gold Mitsuuma "Junk or Jewel" (Part 5)
Gold Mitsuuma "Junk or Jewel" (Part 6)

Although there are many noteworthy aspects, high on the list has got to be the dedication to original detail.
Especially, markings.  Unlike his first project Yamaguchi MARUWAI-GO, where Mr. H had the decals recreated, in this project Mr. H did them all himself using paint.  "But how?", you may ask.  Mr. H was kind enough to share how he managed to recreate the markings so let's take a look.

According to Mr. H, the hardest part is research.  Finding a photo of a bicycle manufactured over 65 years ago is hard enough, but finding a close up of a marking is next to impossible.  But, search and you shall find.  Mr. H contacted various collectors, utilized references from the Bicycle Culture Center, which has an extensive library and is well worth a visit if you live in the Tokyo area, to find materials from which an exact copy of the marking could be reproduced.

From the reference material, using software like Photoshop one can trace the image in detail. Or, even better, Illustrator, since it has a "pass" function which allow the image to be scanned.  Fine tune the design until it is an exact copy of the original.
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Next, the image data is sent to a cutting machine to create masking sheets.
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First, the colored portions, everything but the gold is painted.
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Then the colored portions are masked and gold portions painted.
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Then, after rubbing and applying a coat of urethane, the result is an exact duplicate of the original marking.
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All markings were duplicated in this fashion.
The results are certainly impressive.
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2020年2月29日 (土)

ゴールド三馬自転車 「ジャンクそれともお宝 第6回」

I'll be back with another English post soon until then stay trued and happy wheels.

ゴールド三馬自転車連載の「ジャンクそれともお宝 第5回」で予告したように、
詳細 を2回に分けて見ています。
これが詳細の後半となります。

自転車の右側です。
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「ジャンクそれともお宝 第5回」 にて自転車前半シートチューブまで見ました。
今回は、チェーンケースから少しずつ後ろへ。
チェーンケースが上下に分かれる、ツーピーススプリットケース
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Hさんは、オリジナルパーツを再利用できるように全力を尽くして甦らせています。
チェ―ンケースがその努力を表しています。
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チェーンケースの元の状態をよく見て下さい。
私でしたら交換せざるを得ないと思い込みますが、Hさんは違います!
言葉は不要!!
ビフォア・アフター写真が全てを物語ります!!
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自転車の左側。
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ゴムブロックが結構擦り減っていてよく乗られた証です。
ゴムブロックは劣化して交換せざるを得なかったようですが、
同年代のゴムブロックを入手して使用しています。
コッターピン・カバーのビフォアー・アフターにも注目。
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チェーンケースのみならず、オリジナル小物や金具類も元の栄光に甦らせました。
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ボットムブラケット(ハンガー)の転写が消え去ってしまいました。
「ジャンクそれともお宝 第5回」 で述べたように転写が長年の風雨に晒されてほぼ消えていました。
調べに調べた結果、写真を見つけて塗装で再現されています。
転写マークを再現して貼る手もありましたが、すべてHさんの手塗装です!
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錆・錆・どこを見てもサ・ビ!
しかし、Hさんのマジックで…。
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オリジナル金具類も元の栄光まで甦らせました!!
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「三馬自転車」刻印付きの荷台。
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三馬自転車の刻印
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荷台に三馬のバッヂ
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七宝焼き製三馬商標バッヂ
バッヂは実に美術品そのもの

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三馬商標付きの反射板。
非常に見づらいですが、反射板を固定している小さなボルトに注目。
ボルトヘッド にも商標が刻印されています。
前泥除けステーバッヂを固定している小さなボルトと同じ)
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この特級ゴールド三馬號の詳細が、戦後の国産自転車黄金時代の昭和20年後半~30年前半 での最高級モデルだと裏付けています。
そして今、
Hさんマジックによって、一見ジャンクにしか見えない自転車を「宝」に甦らせたことに、全ての人が賞賛するでしょう!!

Hさんに脱帽!!!

2020年2月15日 (土)

Gold Mitsuuma ‶Junk or Jewel″ (Part 6)

次回この記事の日本語版を投稿します。

As mentioned in the previous post,  Gold Mitsuuma ‶Junk or Jewel″ (Part 5), in this installment we shall continue to examine the remaining details on this bicycle. 

Let's start at the right side. 
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 In Part 5 we covered the front half up to the seat tube. We shall start with the chaincase and continue working toward the rear. This is an upper-lower split-type chaincase.
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The chaincase is a perfect example of Mr. H's policy of "re-use" and "restore" original parts whenever possible and only "replace" as a last resort. 
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This can only be described as "Mr. H Magic". 
Amazing!
No need for words here, the "before" and "after" photos say it all.
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Let's turn our attention to the left-side.
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The original pedal rubber blocks were severly worn down indicating this bicycle saw quite a bit of use.
Rubber blocks are replacements.  Great effort poured into finding same-style vintage rubber blocks.
Also note the before/after cotter-pin cover.
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Original hardware "re-used" and painstakingly brought back to its original glory.
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Transfer on the bottom bracket worn away.
As mentioned in Gold Mitsuuma ‶Junk or Jewel″ (Part 5),   most of the original transfers had either faded or worn away leaving only a vague trace behind.
Using actual archived photos, instead of recreating transfers, all the wording, pinstripes and decorative scroll work was meticulously recreated with paint.
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So much rust.  But no match for Mr. H Magic!
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Original hardware "re-used" and painstakingly brought back to its original glory.
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Rear carrier complete with "Mitsuuma Bicycle" stamped in Japanese.
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三馬自転車="Mitsuuma Bicycle"
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Mitsuuma Trademark on rear carrier
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Cloisonne enamel badge with Mitsuuma trademark.
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Rear reflector complete with the Mitsuuma trademark.
Difficult to see here but the Mitsuuma trademark is casted into the tiny bolt heads, same as the front fender stay badge bolts.
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The details on this bicycle clearly indicate that, back in the early 1950's, this was certainly one of the top high-end models.
And now, after Mr. H worked his magic I belive all will agree that he turned what at first glance looked like 
junk into a "jewel".   
Hats off to Mr. H!!!

2020年2月 1日 (土)

ゴールド三馬自転車 「ジャンクそれともお宝 第5回」

I'll be back with another English post soon until then stay trued and happy wheels.

ゴールド三馬自転車連載の「ジャンクそれともお宝 第4回」で予告したように、
詳細 を2回に分けて見てみたいと思います。 

Hさんは、「
特級ゴールド三馬號」を元の栄光に蘇らせるために、仕事や日常生活を上手にやり繰りしながら徹底的に情報や実際の古いカタログ写真などを収集し、レストアにトータル2年かけました。

風切(マスコット)  (ビフォー・アフター)
元の栄光を出すために、泥除けを見事に再塗装し、親子金線引きを丁寧に引きました。

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 剣先フォーク (ビフォー・アフター)
黒のエナメル光沢仕上げと親子金線引きに注目して下さい。
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前ブレーキ(ビフォー・アフター)
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ダイナモ (ビフォー・アフター)
バッヂは手作りで再現しました。
お見事!神業!!!!!
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フロントハブ (ビフォー・アフター)
フロントハブもフロントフェンダーステーもワッシャーなど全てオリジナルです。
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黒ライン入りリム (ビフォー・アフター)
太い黒い線の両側の細い金線まで再現!!
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七宝焼きバッヂ (ビフォー・アフター)
転写マークを再現するために転写を使わずに全て手塗装でビックリ!
ここまでできるって、本当に神業です!!!!! 
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リアブレーキ金具類 (ビフォー・アフター)
これもオリジナルで凄い。
ヘッドラブ転写マークも消え去っていましたが、調べに調べた結果、写真を見つけて塗装で再現できました。   
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ハンドル・握り(ビフォー・アフター)
ハンドルはロッドが 内工式 でピカピカになりました
革製握りはH氏によって手作りで手縫い、三馬の商標が刻印まで丁寧に再現されました。
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探しに探して純正な三馬刻印入りメッキベル を手に入れました。
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フロント泥除けフラップ・バッヂ  (ビフォー・アフター)
フラップは手作りで手縫い、品がありおしゃれです!!
三馬の商標が前泥除けステーバッヂに刻印まで再現できました。
バッジを固定している小さなボルトに注目して下さい。
ボルトヘッド にも商標に鋳物されています。
(写真をクリックして写真が拡大し、これらの小さなボルトヘッドの商標を確認してください。)
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トップチューブ、ダウンチューブ、シート チューブの転写マーク  (ビフォー・アフター)転写マーク類はところどころもう消え去ってましたが、調べに調べた結果、写真を見つけて塗装で再現されています。
転写マークを再現して貼る手もありましたが、すべて塗装です。
金線引きも金線スクロールもすべて塗装!
ここまで出来る方は初めてで、Hさんはすごすぎる!まさに神業!!!!!
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オリジナル三馬自転車の保証メダル まで手に入れて付けました.
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ジャンク?
それともお宝?
皆様の判断にお任せします。
ただし、この連載が終わるまでご判断はお待ちください。

次回も引きつづき、この特級ゴールド三馬號 のビフォー・アフター 詳細を取り上げる予定です。

2020年1月17日 (金)

Gold Mitsuuma ‶Junk or Jewel″ (Part 5)

次回この記事の日本語版を投稿します。

As mentioned in the previous post,  Gold Mitsuuma ‶Junk or Jewel″ (Part 4), in this installment we shall begin taking a close look at the details of this restoration project.  Mr. H spent two years on this project juggling work, family and in-depth research to find information and actual photos in order to restore the bicycle to its original glory.  

 Fender ornament  (Before/After)
Also note the fender itself which has been repainted, re-pinstriped to its original glory. 
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 Chrome tipped fork (Before/After)
Also note the black enamel gloss finish and two-tone pinstripes.
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Front brake (Before/After)
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Generator (Before/After)
Badge recreated to an exact copy of an original.
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Front hub (Before/After)
Along with the hub itself, fender stays, bolts, washers are all original.
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Black center line rims  (Before/After)
Even the gold pinstripes which border the black center line have been reproduced.
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Cloisonne enamel badges 
Check out the paint job.  Unbelievably, no transfers were used, only paint. (Before/After) 
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Back brake hardware (Before/After)
Also note the head lug transfer.  Reproduced from painstaking research.   
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Handlebars
 "Through the bar" style, found on high-end models. 
The leather grips are hand-stitched by Mr. H and imprinted with the Mitsuuma trademark.
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Original bell cover complete with the Mitsuuma trademark acquired and added.
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Front fender badge
Mitsuuma trademarks reproduced on these tiny bolt heads.
Also note the hand-stitched leather mud flap.
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 Tope Tube, Down Tube, Seat tube emblems/badges  (Before/After)
Note the original transfers had either faded or worn away leaving only a vague trace behind.
Using actual archived photos, instead of recreating transfers, all the wording, pinstripes and decorative scroll work was recreated with paint.
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Note a rare original guarantee medal was acquired and added.
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Is she "Junk" or "Jewel"?   
You be the judge.
But wait, don't pass judgement just yet.

Wait until all the evidence is in. In the next installment in this series we shall continue to take a closer look at the remaining details of this bicycle restoration. 

2020年1月 4日 (土)

ゴールド三馬自転車 「ジャンクそれともお宝 第4回」

I'll be back with another English post soon until then stay trued and happy wheels.

ゴールド三馬自転車連載の「ジャンクそれともお宝 第3回」で予告したように、
Hさんが特級ゴールド三馬號にどのくらい命を吹き込めたか見てみたいと思います。
今回は自転車全体のビフォー・アフターを見ましょう。

手に入れた時は、かなり風雨にさらされて壊れて錆だらけ でこの状態が出発点。
「百聞は一見に如かず」なので、まずはご覧ください。

右側 (ビフォー・アフター)
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左側(ビフォー・アフター)
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このブログをよくご覧下さっている方は、山口マルワイ號をレストアしたHさんのことを覚えているでしょう。
この特級ゴールド三馬に一目惚れしたHさんが、
戦後間もなく自転車が現代の自動車として主役でどれだけ工芸品かということを、現代及び後世の方々に分かって頂くためにレストアをすることにしたとのこと。

ジャンク?
それともお宝?
皆様のご判断にお任せします。
ただし、この連載が終わるまでご判断はお待ちください。

今後の2回の投稿はレストアの詳細 を見てみたいと思います。

 

2019年12月21日 (土)

Gold Mitsuuma ‶Junk or Jewel″ (Part 4)

次回この記事の日本語版を投稿します。

As mentioned in the previous post,  Gold Mitsuuma ‶Junk or Jewel″ (Part 3), we shall begin taking a look at what extent Mr H. was able to breath life back into this Special-Grade Gold Mitsuuma. In this installment we will take a look at the overall bicycle, before and after.

Here she is, a weather-beaten, broke-down rusty relic.  This is what Mr. H started with. Since a photo is worth a thousand words, I will let the photos speak for themselves.

Right-side (Before/After)
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Left-side (Before/After)
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Mr. H, who loyal fans will recall previously restored a Yamaguchi MARUWAI-GO, fell in love with this Special-Grade Gold Mitsuuma and deeply felt someone had to restore it for prosterity, so that current and future generations can appreciate the attention to detail and workmanship of these amazing machines at a time when, bicycles were prized possesions, literally holding the status of today's automobile.

Is she "Junk" or "Jewel"?   
You be the judge.
But wait, don't pass judgement just yet.
Wait until all the evidence is in.

In the next two installments we shall take a close look at the details of this restoration project.

 

2019年12月 8日 (日)

ゴールド三馬自転車 「ジャンクそれともお宝 第3回」

I'll be back with another English post soon until then stay trued and happy wheels.

ゴールド三馬自転車連載の「ジャンクそれともお宝 第2回」で予告したように、
今回はこのコールド三馬自転車が昭和20年後半~30年前半の最高級モデルだということを裏付ける詳細を引き続いて見てみます。 

自転車の右側から見ましょう。 
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第2回で自転車前半から中部のシートチューブまで見ました。
先ずチェーンケースから少しずつ後ろへ。
チェーンケースが上下に分かれる、ツーピーススプリットケース

(追記: ペダルは反射板付きなので当然オリジナルではありません。)
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錆がかなり酷い。
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チェーンケースの鳩目に「通産大臣賞受領」誇らしげに刻印。
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錆がチェーンケースの底を完全に腐食しています。 

バッヂは2つあります。
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1個目のバッヂ「Highest Bicycle, Trade Mark, Mitsuuma Bicycle Co., LTD.」
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2つ目のバッヂは「"Mistuuma Bicycle G"」
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錆はかなり酷いですが、オリジナル部品が付いて良いです。
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左側を見て見ましょう。
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前述の右側ペダルと違って左側の方はオリジナルが残っています。
ゴムブロックが結構擦り減っていてよく乗られた証です。
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錆、錆、錆、どこ見てもサビ!
錆だらけだですが、オリジナル部品が残っていいです。
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このような酷く錆びついたネジ類を外すのは相当な苦労。
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右側コッターピンカバーと違って左側の方にはまだ三馬商標が残っています。
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ボットムブラケット(ハンガー)にかすかに転写が残っています。
コッター式のボットムブラケット。
ぱっと見ると、ばらすのに最初にコッターを抜くのではないかと思いがちかもしれませんが、そうではありません。
それをしてしまったら、球椀のネジ山を潰してしまう恐れがあります。
コッターは三日月型なので先に球椀を外してからコッターを抜きます。
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ブレーキはバンド式ではなく内拡式。
これもハイエンドモデル証拠の一つ。
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チェィンケースに油注入キャップが付いています。
キャップを取り外すと簡単にチェーンに油を差しやすい。
これもハイエンドモデル証拠の一つ。
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錆が酷いですが、一応オリジナル金具が残っていていいです。
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「三馬自転車」刻印付きの荷台。
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荷台の後ろに三馬バッジ
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三馬商標
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泥除けステーが錆びていて元の形が崩れている程曲がってます。
しかし、よく見たらこの泥除けステーは上等な英国式泥除けステー。
これもハイエンドモデル証拠の一つ。
残念ながら泥除けステー用の七宝焼きバッヂが欠品しています。
取付用穴しか残っていません。

三馬商標バッヂ
このような七宝焼き製バッヂは実に美術品そのもの

これは、リア泥除けステー用のバッヂと別なバッヂです。
これもハイエンドモデル証拠の一つです。
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反射板
残念ながらレンズが欠品していますが、枠は三馬刻印もあり、なかなか優雅な形をしています。
非常に見づらいですが、反射板を固定している小さなボルトに注目。
ボルトヘッド にも商標に鋳物されています。
前泥除けステーバッヂを固定している小さなボルトと同じ)
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ジャンク?
それともお宝?
皆様の判断にお任せします。
ただし、この連載が終わるまでご判断はお待ちください。

この特級ゴールド三馬號の詳細が、戦後の国産自転車黄金時代の昭和20年後半~30年前半 での最高級モデルだと裏付けています。

次回、Hさんが特級ゴールド三馬號にどのくらい命を吹き込めたか見てみましょう。

2019年11月23日 (土)

Gold Mitsuuma ‶Junk or Jewel″ (Part 3)

次回この記事の日本語版を投稿します。

As mentioned in the previous post,  Gold Mitsuuma ‶Junk or Jewel″ (Part 2), in this installment we shall continue to examine the remaining details on this bicycle which indicate that, back in the early 1950's, this was one of the top high-end models. 

Let's start at the right side. 
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 In Part 2 we covered the front half up to the seat tube. We shall start with the chaincase and continue working toward the rear. This is an Upper-lower split-type chaincase.
(Side note:  Right-side pedal is an obvious replacement as it has built-in reflectors.)
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Rust never sleeps. 
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The chainwheel cover is still intact and proudly indicates Mitsuuma received the distinguished Ministry of Trade and Commerce Award. 
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Nearly the entire bottom has completely rusted away.
There are two badges, let's take a closer look.
(Side note:  See the photos in the following "Japanese only" posts to get an idea of how prominent badges were 
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"Highest Bicycle, Trade Mark, Mitsuuma Bicycle Co., LTD."
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"Mistuuma Bicycle G"
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Despite heavy rust, all the original hardware seems to be intact.
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Let's turn our attention to the left-side.
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Original rubber blocks on the let-side pedal. The rubber blocks are worn down indicating this bicycle saw quite a bit of use.

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Rust, rust, rust, everywhere.  But the original hardware is still intact.
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Heavily rusted screws are always a chore to remove.
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Unlike the right-side cotter pin cover (Japanese only) the left-side still has the Mitsuuma trademark.53

Transfer on the bottom bracket worn away.
Cottered bottom bracket.  Many first-time restorers ruin the bottom bracket assuming that these cotter pins are straight, like the cotter pins on the cranks. NO! These are crescent (half-moon) shaped and are only removed after the adjustable bearing cup has been taken out. 
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Internal (expansion-type) drum brake.
Another sure sign that this bicycle was certainly a high-end model.
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Note the oil cap on the top of the chain case which could be unscrewed to enable easy oiling of the chain.
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Heavily rusted hardware, but all original and intact.
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Rear carrier complete with "Mitsuuma Bicycle" stamped in Japanese.
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三馬自転車="Mitsuuma Bicycle"
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Mitsuuma trademark badge on back of rear carrier.
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Mitsuuma Trademark
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Note the fender stays are rusted and all bent out of shape, but a close look at these reveals that these are the high quality adjustable British-style fender stays; another indicator that this was a high-end model.
Unfortunately, missing the cloisonne fender stay badge. All that remains is the holes where it was originally attached.

Cloisonne enamel badge with Mitsuuma trademark, these types of badges are true works of art.
This separate badge is yet another indicator that this was a high-end model as, typically, there would only be the cloisonne rear fender stay badge, but this is an additional cloisonne badge.
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Rear reflector.  Unfortunately, the lens is missing but the frame is a beauty, complete with the Mitsuuma trademark.
Difficult to see here but the Mitsuuma trademark is casted into the tiny bolt heads, same as the front fender stay badge bolts.
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The details on this bicycle clearly indicate that, back in the early 1950's, this was certainly one of the top high-end models.
But, what about now. Is she a g
ood for nothing piece of junk?  Or, is she a "jewel"?   
You be the judge.
But wait, don't pass judgement just yet.

In the next installment in this series we shall begin taking a look at what extent Mr H. was able to breath life back into this Special Grade Gold Mitsuuma.

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