昭和レトロ自転車 (Vintage Bicycles)

2019年8月18日 (日)

自轉車 (子供の本 昭和17年出版)

I'll be back with another English post soon until then stay trued and happy wheels.

子供の本「自轉車」です。
真珠湾攻撃から6ヶ月後の昭和17年5月に初出版されました。
自転車関連以外にも、戦時中は子供(少国民)も含めて国民全員一丸となって天然資源を節約しなければならないことも書かれています。

表紙 (旧読み 右から左へ)
自轉車(轉=転の旧漢字)
少国民文化教本 
少国民は死語ですが、第二次大戦までは「小学生」という意味でした。
社法人圖画工作研究所編 (圖=図の旧漢字)
Img_1979

裏紙
定價=価の旧漢字
65銭 は1円未満の金額計算単位ですが、昭和28年(1953年)の「小額通貨の整理及び支払金の端数計算に関する法律」 によって発行されなくなりました。現在では利子や為替でしか使われていません。

平仮名で子供のお名前「おかだ たかこ」と上手に手書きされています。
Img_1982

昭和17年5月27日初版印刷
Img_1986

当時の本は左から右へに開きます。
Img_1983

Img_1991

序文
Img_1994

序文の一部(抜粋)
Img_1996
Img_1997
Img_1998
Img_1999
Img_1993
バケツが木製の桶

Img_1989
右ページに三輪車に乗っている子が玩具の銃を背負っています。

Img_1988
自転車屋

Img_1990
戦地の兵隊さん

戦争が長引けば長引くほど金属回収が激しくなり、自転車のみならず不要不急線(線路撤去)、お寺の鐘、校門、二宮金次郎の像、ミシン、鍋、釜などなど…あらゆるものが回収され溶かされて軍需品に生まれ変わりました。
渋谷のアイコンであるハチ公も金属供出され一度は失われましたが、昭和23年に2代目ハチ公が再建され今に至ります。 
下記はの写真は、1944年10月13日に行われたハチ公の出陣式の様子です。

Qa26_01
写真: 毎日新聞 

来年は戦後75年。
2020年東京オリンピックが行われます。
この機会に世界が過去を振り返り、
二度と戦争はしない!
と世界全体が宣誓する記念の年となることを切に願います。

 

2019年8月 3日 (土)

The Bicycle (A children’s book, 1942)

次回この記事の日本語版を投稿します。

Here is a children's book entitled "The Bicycle" first published in May 1942, just six months into WWII. 
The book allows a glimpse of a nation at war and the need for everyone, including children, to conserve natural resources.

Front Cover
Img_1979

Back cover
Cost 65 sen (Note that the currency unit is "sen", 100 sen equals 1 yen). 
The "sen" currency was phased out in 1953, and the unit is now only used in interest rates and exchange rates.
Even has the child's name written in hiragana, Takako Okada.
Img_1982

First published in May 1942
Img_1986

The following are telltale signs of old Japanese books.
1. Opens from left to right.
2. Horizontal script is printed right to left.
3. Use of old style characters. (國 = 国、轉 = 転、圑=団、圖=図)
Img_1983

Img_1991

Foreword
Img_1994

Loosely translated excerpt from foreword.
Img_1996
‟As many of you know the importation of gasoline from foreign countries has come to a halt.
However, gasoline is indispensable for aircrafts and tanks.”


Img_1997
‟Thus, gasoline is very precious when it comes to protecting the homeland.
Which is why the use of automobiles and the like which run on gasoline have become limited.
But what can be used in place of automobiles?”


Img_1998
The answer is the bicycle.
Yes, bicycles do not require gasoline or coal.
And bicycles will take you as far as you can pedal.
That is why bicycles have become so popular of late, men and women, adults and children、even our soldiers in the field, everyone is using bicycles.


Img_1999
‟However, precisely because there are so many people using bicycles, we must consider how we can take care of bicycles and make them last as long as possible.  In order to do so it is important to obtain a solid understanding of how bicycles work, and, how to ride and maintain them.  With this book you shall learn all these things."

Img_1993
Note the bucket is made of wood.

Img_1989
Note on the right page, a toddler with toy rifle riding tricycle.

Img_1988
Bicycle repair shop

Img_1990
Bicycle infantrymen

As the war wore on, scrap drives became more and more intense, very sadly many a bicycle was donated to the war effort and melted down for munitions.  Even Shibuya's icon, Hachiko, that beloved bronze statue; the original statue was donated to the war effort as shown in this photo of Hachiko's send-off ceremony on October 13th 1944.

Qa26_01
Photo courtesy of "The Mainichi" newspaper. 

It is easy to see why Japanese, not only adults, but children who grew up during the war have mottainai-shugi instilled in them.  Next year the world will mark the 75th anniversary of the end of WWII.  In addition, the world will come together in Japan as it hosts the 2020 Olympic Games.  It will be a fine opportunity for the world as one, to reflect on the past and reconfirm the rewards of peace. 

2019年1月20日 (日)

カスタム ヒドリ自転車

I'll be back with another English post soon until then stay trued and happy wheels. 

 

 

 

 

 

 

新年は少しクリエイティブに始めましょう。

 

昨年は、「ブリヂストン自転車(①プロジェクトの選択)」「山口自転車マルワイ號(プロジェクトの選択」「山口マルワイ號(②ビフォア・アフター)」 のレストアプロジェクトを取り上げました。
引き続き、もう一つのプロジェクトをを見てみたいと思いますが、今回はクリエイティブなプロジェクトになります。

 

 

 

このプロジェクトの写真は、
このブログの貢献者「(セキネ 超特級自転車)や「(ヒドリ自転車)参照」 のお一人で、
昭和自転車修復者・愛好家.・コレクターである、Mさんからの提供です。

プロジェクトのテーマは、
「純正に拘らずに、かっこよく」オンリーワンレトロ自転車を作ること。

 

「ヒドリの新車」というフレームから始め、パーツ1個ずつ約3年を掛けて集めた努力が報われ奇跡的に、ヒドリ純正のパーツが揃いました。チェインケース 、目玉、チェ―ンホイール、クランクアーム、前後泥除け革製サドル 、泥除けステーバッヂ、化粧ネジ(泥除けステーや反射板の固定ネジのこと)。

 

 

 

 

 

 

 

 

少し見てましょう。

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

繰り返しますが、
「ヒドリの新車」というフレームから始めたプロジェクトのテーマは、

 

「純正に拘らずに、かっこよく」オンリーワンレトロ自転車を作ること。

 

L1810558 

フレームの長いヘッドチューブと深くカーブしているダウンチューブと独特のオーリブ色と薄い黄色のツートーンアクセントが実に優雅な印象を与えます。

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

L1810557 
 

 

大きなオグラ純正ランプがかっこいいです。
よく見てみるとレンズ自体に「オグラ」と正にレトロフォントで書いてあります。
レンズにメーカー名が付いているのは初めて見ました。

 

L1810556 

 

 

 

 

 

「ヒドリ」マークが多くて当時の自転車を物語ります。

 

 

 

 

 

L1810540

 

L1810548 

 

 

 

 

 

 

ホワイトウォールタイヤとスポークは現代のパーツです。
しかし、これがレトロさを引き立てて、正にテーマ通り「純正に拘らずに、かっこよく」オンリーワンレトロ自転車に大きく貢献しています。

 

ホワイトウォールタイヤがなおさらレトロ感で優雅な印象を与えます。

 

L1810544 

 

 

 

 

純正なヒドリバネサスペンション付き革製サドル。
泥除けの金線引きの先端が矢印になっています。

 

 

 

L1810542 

 

 

 

 

パーツは全てバラバラで手に入れてチェーンケースの目玉もその一つ。
さすが約3年掛けて根気よく探した努力が報われました。

 

L1810552 

 

 

 

 

フレーア泥除け
よく見ると泥除けステーバッヂも化粧ネジもヒドリ刻印付き。

 

 

 

 

 

L1810551 

レア泥除けはレトロそのもの。

 

 

 

 

泥除けステー・反射板の化粧ネジもヒドリ刻印付き。
L1810553

 

L1810541 

 

 

 

 

お見事ですね!!

 

プロジェクトのテーマ通り、オリジナルに拘らなくていい証拠です。

 

これは間違いなく二度見する方が多いでしょう。

 

 

オンリーワンのかっこいいレトロ自転車が出来たMさんに脱帽!!

 

2019年1月 5日 (土)

Customized Hidori Bicycle

 

 

 

 

次回この記事の日本語版を投稿します。

 

 

 

 

What better way to start off the new year than with a creative touch.  Last year the topic of selecting a project was raised in ‟Bridgestone Bicycle (① Selecting a Project)”, "  ‟Yamaguchi MARUWAI-GO (① Selecting a Project)”and, ‟Yamaguchi MARUWAI-GO (② Before/After)‟. Along the same lines let's take a look at another project, this one with a creative twist.The photos are courtesy of M-san, an avid vintage Japanese bicycle restorer, collector and contributor to this blog (see ‟Sekine (Ultra-Special Class)” and ‟Hidori Bicycle”).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Starting with just a frame, the theme of this project was to create as retro-a-look as possible without trying  to  achieve a copy-exact model.  That said, M-san spent nearly 3 years scouring sources to find original Hidori-brand parts.  His efforts were well rewarded by miraculously acquiring, one-by-one,  original Hidori-made chaincase , chaincase cover, chainwheel, crank arm, front fender (Japanese only), rear fender, leather saddle, fender stay badge and cosmetic bolts (Japanese only, tiny fender stay/reflector bolts). 
Let's take a closer look.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Once again, keep in mind that the project started out with only a frame.
L1810558

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Note the long head tube, swooping down tube and 2-tone color olive with mellow yellow accents.

 

 

L1810557

Large Ogura-made headlamp. First time I have seen an Ogura-made headlamp, or any headlamp for that matter, with the manufacturer's name on the lens itself  (Ogura=オグラ).

 

L1810556

 

 

 

 

Lots of Hidori markings.

 

 

 

 

 

L1810540

 

 

 

L1810548

 

 

 

 

 

 

The whitewall tires and rims are present-day parts but as previously stated the theme is to create as retro-a-look as possible.  The whitewalls certainly add a retro feel and a touch of class.

 

L1810544

 

 

 

 

 

Genuine Hidori-made sprung leather saddle.
Also note that the tip of the gold pin-stripe (Japanese only) on the rear fender ends in an arrow.

 

L1810542

 

 

 

Chainwheel cover also acquired separately.

 

L1810552

 

 

 

 

 

Flared front fender.
Note the fender stay badges and tiny fender stay bolts bear the Hidori logo. 

 

L1810551

 

 

 

 

 

 

Rear flared fender.
Reflector/fender stay bolts bear the Hidori logo.

 

L1810553

 

 

 

L1810541

This is a great reminder that the restoration theme is up to the restorer and there is no need to be confined to restoring to copy-exact. 

 

Hats off to M-san for creating one-of-a-kind bicycle that is certain to turn heads.

2018年12月 9日 (日)

ブリッヂストン・マーク

I'll be back with another English post soon until then stay trued and happy wheels.

 

 

 

 

 

 

昭和20年代後半~30年代前半の日本では、
自転車の黄金時代と言っても過言ではないかもしれません。

各パーツに マーク入り社名ロゴ が付き、小さな泥除けステー固定ネジにまでちゃんとした刻印があります。
一つのパーツにマーク入りが1個以上の場合も少なくありません。
見えない部品、例えばチェーンホィールでもマーク入りで、一台の自転車にマークの数が100個以上あるものもありました。
前回の「ブリヂストン商標」の記事で予告したように、今回は「ブリヂストン自転車 (①プロジェクトの選択)」で出た自転車のマーク入りを見て見たいと思います。

 

 

 

ブリヂストン自転車 (右側面)

 

Img_0644

 

 

 

 

 

ブリヂストン (左側面)

 

 

Img_0648

 

 

 

 

前泥除け先端

 

 

Img_0648_2

 

 

 

 

 

 

 

 

タイヤのみならずチューブも純正なブリヂストン製チューブ

 

 

Img_1104

 

 

 

 

前車輪のBEリム

 

 

Img_0655

 

 

 

 

前車輪のハブ

 

 

Img_0654

 

 

 

 

前車輪の泥除けステー

 

 

Img_0657

 

 

 

 

前ブレーキ

 

 

Img_0659

 

 

 

 

 

Img_1141

 

 

 

 

前泥除けステ 固定ネジ

 

Img_1137

 

 

 

 

Img_0627_2

 

 

 

 

 

Img_0670

 

 

 

 

ランプブラケット

 

Img_0663_2

 

 

 

 

ヘッドバッヂ

 

Img_0665

 

 

 

 

フォーククラウン

 

Img_0662

 

 

 

 

前泥除け

 

Img_0673

 

 

 

 

泥除けフラップ

 

Img_0674Img_1143

 

 

 

 

Img_0681

 

 

 

 

リアブレーキ(支点)

 

Img_0650

 

 

 

 

ダウンチューブ

 

Img_0686

 

 

 

 

シートチューブ

 

Img_0710 Img_0709

 

 

 

 

 

革製サドル(上、横、後)

 

Img_0623

 

Img_0689

 

Img_0629_2

 

Img_0631

 

 

 

 

シートチューブラグ

 

 

Img_0684

 

 

 

 

 

シートチューブボルト

 

 

Img_0708

 

 

 

 

 

チェーンケースクランクホィールカバー

 

Img_0700 

 

 

Img_0699

 

 

 

 

クランクアーム

 

Img_0701

 

 

 

 

ゴムブロックペダル

 

Img_0625Img_0697

 

 

 

Img_0705

 

Img_0703

 

Img_0706_2

 

 

 

 

リア泥除け

 

Img_0711

 

Img_0683_2

 

Img_0682_3

 

 

 

 

リア泥除け取付金具

 

Img_0667

 

 

 

 

荷台

 

Img_0719 Img_0695

 

 

 

 

 

リア泥除けステーバッヂと固定ネジ

 

Img_0718

 

 

 

 

リア泥除けと反射板

 

Img_1136_2Img_0692

 

 

 

 

 

Img_0715

 

 

 

 

ロック(ロック本体・鍵・デッドボルト全てマーク入り)

 

Img_0724

 

Img_0723


リアブレーキとスタンド

 

 

Img_0726

 

Img_0725

 

Img_0726a

 

 

 

リアBEリム

 

 

Img_0633

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2018年11月25日 (日)

Bridgestone Markings

 

次回この記事の日本語版を投稿します。

 

 

 

 

In the golden age of bicycles, basically 1950s, nearly each and every part bore some kind of marking right down to the tiny bolt heads.  Often a single part bore more than one marking, even non-visible parts such as the chainwheel were marked and a single bicycle would have well over 100 markings.  As mentioned:in the previous post “Bridgestone Trademarks” in this post we shall take a look at some of the markings as seen on the bicycle in “Bridgestone Bicycle  (①Selecting a Project)”,

 

 

 

 

Bridgestone Bicycle (right-side)

 

Img_0644

 

 

 

 

Bridgestone Bicycle (left-side)

 

 

Img_0648

 

 

 

 

 

Front fender tip

 

 

Img_0648_2

 

 

 

 

 

 

 

Img_0647

 

 

 

 

 

 

 

Img_0634

Even the tube is original Bridgestone

 

 

Img_1104

 

 

 

 

 

Front BE rim

 

 

Img_0655

 

 

 

 

 

Front hub

 

 

Img_0654

 

 

 

 

 

Front fender stay

 

 

Img_0657

 

 

 

 

 

Front stirrup brake

 

 

Img_0659

 

 

 

 

Front fender stay badge (Link in Japanese only)

 

Img_1141

 

 

 

 

Front fender stay badge bolts (Link in Japanese only)

 

Img_1137

 

 

 

 

Img_0624_2

 

 

 

Img_0627_2

 

 

 

 

 

Handlebar  stem

 

Img_0670

 

 

 

 

 

Lamp bracket

 

Img_0663_2

 

 

 

 

 

Head badge

 

Img_0665

 

 

 

 

 

Fork crown

 

Img_0662

 

 

 

 

 

Front fender

 

Img_0673

 

 

 

 

 

Front fender mud flap

 

Img_0674Img_1143

 

 

 

 

 

 

Img_0680

 

 

 

Img_0681

 

 

 

 

 

Rear brake fulcrum

 

Img_0650

 

 

 

 

 

Down tube

 

Img_0686

 

 

 

 

 

Seat tube

 

Img_0710 Img_0709

 

 

 

 

Leather saddle (top, side & back)

 

Img_0623

 

 

 

Img_0689

 

 

 

Img_0629_2

 

 

 

Img_0631

 

 

 

 

 

Seat lug tube

 

 

Img_0684

 

 

 

 

Seat post bolt

 

Img_0721

 

 

 

 

 

 

 

 

Img_0708
    

 

 

 

Chaincase crank-wheel cover

 

Img_0700

 

 

 

 

Img_0702

Cotter pin cover (Link Japanese only)

 

Img_0699

 

 

 

Crank arm

 

Img_0701

 

 

 

 

 

Rubber block pedal

 

Img_0625Img_0697

 

 

 

Img_0705

 

 

 

Img_0703

 

 

 

Img_0706_2

 

 

 

 

 

Rear fender

 

Img_0711

 

 

 

Img_0683_2

 

 

 

Img_0682_3

 

 

 

 

 

Rear fender bridge

 

Img_0667

 

 

 

 

 

Rear carrier

 

Img_0719 Img_0695

 

 

 

 

 

Rear fender stay badge & bolts

 

Img_0718

 

 

 

Rear fender and reflector  (Link in Japanese only)

 

Img_1136_2Img_0692

 

 

 

Reflector (Link Japanese only)

 

Img_0715

 

 

 

 

 

Lock (Note markings on key and lock bolt)

 

Img_0724

 

 

 

Img_0723

Rear brake and stand

 

 

Img_0726

 

 

 

Img_0725

 

Img_0726a

 

 

 

 

 

 

 

Img_0633

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2018年11月11日 (日)

ブリヂストン 商標

I'll be back with another English post soon until then stay trued and happy wheels.

 

 

 

以前、
「ブリヂストン自転車 (①プロジェクトの選択)」
「ブリヂストン責任保証メダル」の記事で、
「ブリヂストン」の由来に言及しました。
「ブリヂストン」という名前の由来は、創業者の名字「石橋氏」からです。
名字の漢字二つを逆順番にし英語にしたのです。

 

(石=stone 橋=bridge)。

初めての商標は要石 (英語でキーストーン)に
BS (Bridge + Stone)の二文字。
この商標はよく「BSキーストーンマーク」と呼ばれています。

 

 

 

 

 

Original_trademark

 

 

 

確かに上記の商標はブリヂストン自転車に使われました。

 

しかし、ブリジストンタイヤ株式会社ブリヂストン自転車株式会社 の沿革によると、
「ブリジストンタイヤ株式会社」は、昭和6年(1931年)に設立、昭和24年(1949年)に「ブリヂストン自転車株式会社」が本社による分離独立で創設。

 

 

 

ブリヂストン自転車の情報を調べているうちに、
ブリヂストン自転車設立以前の古いブリヂストン商標が載っている昭和27年の出版物に偶然出会いました。

 

最も古い商標は昭和8年に登録。
ブリヂストンタイヤ創業のたった2年後。

 

「石橋」そのもの。

 

Img_1067

 

 

 

 

(拡大)

 

 

Img_1068

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

同年後半に以下の2つの商標が登録されました。

 

注目!
「ブリヂストン」ではなく「ブリトン」と「ブリストン」。

 

Img_1088_2

 

 

Img_1089

 

 

 

 

 

 

 

 

その翌年(昭和9年)に以下の2つの商標が登録されました。
一つめに注目!
「ブリヂストン」ではなく「ブリヂストン.」。

 

Img_1064

 

Img_1065

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

昭和11年の商標。

 

Img_1086_2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

以下の商標は先に延べた昭和9年のキーストン商標によく似ています。

 

しかし、よく見ると上半部が少し短くて角度は少し急のように見えます。.

 

Img_1076

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

以下のものは、上記と同年(昭和13年)のものです。
フォントが違うし上半部の首部分がなおさら短くなっていることに注目。

 

 

Img_1073

 

.

 

最後は昭和16年のものです。

 

Img_1085

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

「戦時中は、英語の使用は制限しようという風潮がありました。当社の社名についても、英語社名を変更せよという軍部の要請により、1942年2月に「日本タイヤ株式会社」と改めています。これにより1951年までの10年間、ブリッヂストンタイヤの社名は使われませんでした。」

 

 

 

 

次回、「ブリヂストン自転車 (①プロジェクトの選択)」 をもう少し見てみたいと思います。

2018年10月27日 (土)

Bridgestone Trademarks

 

 

次回この記事の日本語版を投稿します。

 

 

 

In a couple of previous posts, “Bridgestone Bicyle  (①Selecting a Project)” and, more relevantly, “Bridgestone Guarantee Medals”, the the following was mentioned:

 

 

The origins of the name Bridgestone comes from the founder's last name Ishibashi written with the two characters (石=stone 橋=bridge).  The founder reversed the two to form Bridgestone. The original trademark consisted of BS (Bridge + Stone) encased in a keystone.

 

Original_trademark

 

While the keystone trademark is original to the earliest BS bicycles, keep in mind that the Bridgestone Tire Co., Ltd was established long before in 1931 and it wasn't until 1949 that Bridgestone spun-off its bicycle division to form Bridgestone Bicycle Co., Ltd.

In researching the Bridgestone trademark I stumbled upon an interesting technical publication from 1952 which happened to list previous registered Bridgestone trademarks.

This is the earliest Bridgestone trademark that I could find.  Registered in 1933.
Literally a "stone bridge".

 

Img_1067

 

 

 

 

(Closeup)

 

 

Img_1068

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

The following two trademarks written in the Japanese katakana syllabary, were recorded later in the same year, 1933.

 

The first BURITON and the latter BURISUTON.

 

 

Img_1088_2

 

 

 

 

Img_1089


 

 

 

The two trademarks below appear to have been registered in 1934.

 

Img_1064

 

Img_1065

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Here we see a Bridgestone trademark from 1935.

 

Img_1086_2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

This trademark, from 1938 appears quite similar to the previous 1934 trademark, though the upper portion of the keystone appears to be slightly shorter with sharper angles.

 

Img_1076

 

 

 

 

 

 

Later in the same year, 1938, this trademark with slightly different fonts from the above was registered.  Note the shorter neck.

 

 

Img_1073

 

 

 

.

 

And, finally, this mirrored keystone BS trademark is from 1941

 

Img_1085

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Since the use of English was strictly prohibited during WWII, Bridgestone officially changed its name to NIHON TAIYA in 1942 and did not revert back to Bridgestone until 1951.

 

 

Next up we shall take a closer look at the Bridgestone bicycle mentioned in  “Bridgestone Bicyle  (①Selecting a Project)”

 

 

2018年10月14日 (日)

山口自転車マルワイ號(②ビフォア・アフター)

I'll be back with another English post soon until then stay trued and happy wheels.

 

 

 

 

 

 

Hさんから頂いたメールを紹介しました。
「2年前、このブログを拝見し、大いに感銘を受けました。

 

ブログの、よいものは必ず甦るを肝に銘じてぼろぼろの山口マルワイ號を入手し、半年掛けて再生しました。」

 

 

Hさんの初めてのレストアプロジェクトの対象になった純正なマルワイ號(昭和26年)の自転車を見ました。

 

今回は、Hさんが半年掛けたレストアのアフターを見ましょう。

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

E38080011

 

【After】

 

E38080012 E38080002

 

 

E38080001

 

 

 

 

 

 

 

お見事!

 

見違えるほど甦りました。

 

初めてのレストアプロジェクトとは思えないほど実に素晴らしい!
「一見は百聞にしかず」と言われるように、今回は説明を控えてレストア前の「ビフォア」とレストア後の「アフター」の写真に語ってもらいます。.

 

 

 

 


前泥除け
【ビフォア・アフター】
311

 

Thumbnail_312

 

 

 

 


ヘッドチューブ 【ビフォア・アフター】

 

 

 

 

 

Thumbnail_291

 

 

292

 

 

 


 フォーク、クラウン、前ブレーキ 【ビフォア・アフター】

 

 

 

Thumbnail_191

 

Thumbnail_192

 

 

 


フレーム
【ビフォア・アフター】

 

 

 

Thumbnail_e38080051_2

 

 

Thumbnail_e38080052

 

 

 

 

Thumbnail_301

 

Thumbnail_302

 


フレーム(ダウンチューブ転写マーク)

 

Thumbnail_e38080061

 

 

Thumbnail_e38080062

 

 

 

 

 


フレーム(ボットムブラケット)
 【ビフォア・アフター】

 

 

Thumbnail_e38080041

 

E38080042

 

Thumbnail_321Thumbnail_322

 

 

 

 

 

 
チェーンケース  【ビフォア・アフター】

 

 

 

271

 

Thumbnail_272

 

 

 



後ろ泥除け 【ビフォア・アフター】

 

 

Thumbnail_251

 

Thumbnail_252

 

 

 

Thumbnail_261

 

Thumbnail_262

 

 

 

 

後ろブレーキ 【ビフォア・アフター】

 

 

E3808001

 

Thumbnail_e3808002

 

E3808001_2

 

E3808002

 

 

 

 

現代の使い捨て社会では、物が長持ちするように作られていない場合が圧倒的に多いです。
見映えと減価が最優先されるような気がしてなりません。

 

大抵な古い物、自転車だけではなく、空気入れや木製家具や分銅引き・ゼンマイ柱時計、手動式芝刈り機などなどシンプルで頑丈で本物の材質で出来ているからこそ甦ります  

 

 

 

 

 

Hさんに脱帽!

 

山口自転車のファンは少なくはありません。

 

細かいところまで忠実に再生して実に素晴らしい!

 

まさに「よいものは必ず甦る」の証拠です。

Hさん、ありがとうございました!!

 

 

2018年9月29日 (土)

Yamaguchi MARUWAI-GO (②Before/After)

 

 

 

次回この記事の日本語版を投稿します。

 

 

 

In the previous post “Yamaguchi MARUWAI-GO (① Selecting a Project)” I introduced Mr. H who, writes:

 

 

 

“I came across your blog two years ago and was deeply moved.  You repeatedly mention that ‛If it was made well in the first place, it will come back to life’.  I took this to heart, found an old Yamaguchi MARUWAI-GO bicycle as my first project.”

 

 

 

We also examined Mr. H's restoration project, a genuine, yet rather weather-beaten old Yamaguchi MARUWAI-GO from around 1951.  We shall now take a look at the results of Mr. H's first restoration conducted in his spare time over the course of six months whilst juggling both family and job.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

E38080011


 

 

 

【After】

 

E38080012 E38080002

 

 

 

 

 

 

E38080001

 

 

 

 

 

 

 

Amazing job indeed, especially when one considers it was his first project.  Let's take a closer look.

 

 

As the saying goes, "A picture is worth a thousand words" so I will let the before/after photos speak for themselves.

 

 

 

 



Front Fender 【Before・After】

311

 

 

Thumbnail_312

 

 

 

 


Head Tube 
【Before・After】

 

 

 

 

 

Thumbnail_291

 

 

292

 

 

 


Fork, Fork Crown, Front Brake 
【Before・After】

 

 

 

Thumbnail_191

 

Thumbnail_192

 

 

Frame 【Before・After】

 

 

 

Thumbnail_e38080051_2

 

 

Thumbnail_e38080052

 

 

 

 

Thumbnail_301

 

Thumbnail_302

Frame (Down Tube) 【Before・After】

 

Thumbnail_e38080061

 

 

Thumbnail_e38080062

 

 

 

 

Frame (Bottom Bracket) 【Before・After】

 

 

Thumbnail_e38080041

 

E38080042

 

Thumbnail_321Thumbnail_322

 

 

 

 

 

 
Chaincase
  
【Before・After】

 

 

 

271

 

 

 

Thumbnail_272

 

 

 



Rear Fender 
【Before・After】

 

 

Thumbnail_251

 

 

 

Thumbnail_252

 

 

 

 

 

Thumbnail_261

 

 

 

Thumbnail_262

 

 

 

Rear Brake 【Before・After】

 

 

E3808001

 

 

 

Thumbnail_e3808002

 

 

 

E3808001_2

 

 

 

E3808002

 

 

 

 

I am a firm believer that most old things, not only bicycles, but pumps, wooden furniture, weight driven and wind-up clocks (link Japanese only), manual typewriters, rotary lawn mowers  and the like, precisely because they  are simple, sturdy, made of genuine materials and made well (built-to-last) in the first place, as opposed to being disposable, with a little elbow grease can indeed be brought back to life.
   

 

 

 

An absolutely amazing job indeed. 
The level of detail is outstanding.

 

Mr H has clearly proven that "If it was made well in the first place, it will come back to life”.

 

 

Hats off to Mr. H and his beloved two-wheeled buddy Yamaguchi MARUWAI-GO.

 

より以前の記事一覧