昭和レトロ自転車 (Vintage Bicycles)

2023年7月23日 (日)

丸金(マルキン)自転車 (前半)

I'll be back with another English post soon until then stay trued and happy wheels. 

今回は、静岡県の修復家Mさんが最近レストアされたマルキン自転車について見ていきます。
写真を送っていただきありがとうございました。
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まずは、マルキン自転車の会社について少しご紹介します。
これはマルキンの商標です。
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マルキンは、90年以上前の1932年(昭和7年)から自転車生産を開始しました。
1950 年代には、「マルキン自転車の唄」がありました。
(歌詞の「マルキン ホイのホイのホイ♪」は1984年とんねるずの「振り向けば自転車屋」の歌詞にも出ます。)
1972年に池袋本社工場が大火災に見舞われ全焼しました。 
惨状から立ち直ることができず、1977年に自己破産し、同年にホダカ物産株式会社がブランド(商標)を買収しました。

マルキン90周年を記念して、2021年に100台限定モデルを出しました。
コンセプトは、1950年代の実用車の特徴(黒エナメル塗装金線引き背を伸ばして椅子に座っている姿勢風切りサス付きサドルヘッドランプ大きな荷台チャネル式スタンドなどなど)を彷彿とさせながらも軽量で、最新の機能とテクノロジーをすべて詰め込んだ自転車をデザインすることでした。

風切りに注目→ "Since 1932  MARUKIN".
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Mさんのマルキンはよく残っていました。
ハンドルに取り付けられた鑑札も含め、オールオリジナルです。
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実に眠り姫です。
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オールオリジナルのみならず、それほど乗られていなくておそらく倉庫かどこか屋内で長年眠っていました。 

ブリヂストン自転車(①プロジェクトの選択)で述べたように、自転車に乗った人の身体が自転車に接触した部品(握り、サドル、ペダル)の減り具合をよく見れば、ある程度その自転車がどれだけ利用されたか推測できます。

1. 握り(グリップ)
端に多少のダメージはありますが、使用感は少なく、マルキン商標が鮮明に残っています。
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②革製サドル
使用感はほとんどなく、リベット周りに大きなひび割れなどはありません。
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マルキン商標が鮮明に残っています。
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3. ペダル
グリップやサドルと同様に、ゴムブロックペダルにも摩耗の兆候はほとんどありません。
繰り返しになりますが、マルキン商標が鮮明に残っています。
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上記に加えて、前輪リムの摩擦摩耗縞や前後タイヤのトレッドを確認することも役立ちます。
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このようなオールオリジナル、あまり乗られていなくてかつ保管状態がよいのがレストアプロジェクトピラミッドの頂点ですが、入手困難になってきています。
修復プロジェクトのピラミッドのさらに下には、以下の山口丸ワイ号のような、さまざまな程度の、より一般的な風雨にさらされ、壊れた錆びた遺物があります。
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しかし、以前の投稿でHさんが証明してくれたように、情熱と根気さえあれば、甦らせることができます
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「マルキン自転車(後半)」では、Mさんのマルキン自転車の詳細をご紹介します。


 

2023年7月 7日 (金)

Marukin Bicycle (First Half)

次回、この記事の日本語版を投稿します。

In this post we shall begin to look at a recently restored Marukin bicycle.  Special thanks to the restorer, M-san, from Shizuoka Prefecture, for sending in photos.
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First, let’s start with some basic information on Marukin Bicycles.
This is the Marukin trademark.
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Marukin started producing bicycles over 90 years ago, back in 1932 (link Japanese only).
In the 1950s it even had its own song, The Marukin Bicycle Song.
In 1972 the main factory in Ikebukuro suffered a major fire and burnt to the ground.  Unable to recover from the devastation, the company went out of business in 1977, and, in the same year, the Hodaka Corporation took over the brand.
To celebrate its 90th anniversary, the company produced a limited edition model in 2021; the concept was to design a bicycle reminiscent of its 1950s utility cycle (all black frame, gold pinstriping, upright riding position, fender ornament, suspension saddlechaincase, headlamp, large rear carrier/luggage rack, channel stand, etc.) but lightweight, and packed with all modern features and technology.  Check out the fender ornament which reads "Since 1932  Marukin".
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M-san's Marukin is indeed a rare find.
All original, even the license plate (tax badge) attached to the handlebars.
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M-san certainly found himself a sleeping beauty.
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Not only is it all original, but barely ridden and well stored.
As mentioned in Bridgestone Bicycle (Selecting a Project①) by examining the wear & tear of three specific places where the rider's body makes contact with the bicycle, i.e. grips, saddle and pedals, one is able to measure how much the bicycle was actually ridden.

1. Grips
Some damage on the very end, but very little wear and the Marukin trademark is still crisp and clear.
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2.Leather saddle
Hardly any signs of wear, no cracks around the rivets.
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The Marukin trademark is still crisp and clear.
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3. Pedals
Consistent with the grips and saddle, the rubber block pedals also show virtually no sign of any wear.
Again, the Marukin trademark is still crisp and clear.
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In addition to above, checking friction wear streaks on the front rim, and tire tread on both front & back tires can also helpful.
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Bicycles like these are certainly becoming increasingly harder and harder to find.  Further down the  restoration project pyramid one goes are the more common weather-beaten, broke-down rusty relics of varying degrees like the Yamaguchi Maruwai-Go below.
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But as H-san proved in a previous post, if you have the passion and perseverance, even these can be brought back to life.
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In the next English post, Marukin Bicycle (2nd Half), we will take a detailed look at M-san's Marukin bicycle.

 

2020年5月 9日 (土)

Sprung Leather Bicycle Saddles (Part 1)

次回この記事の日本語版を投稿します。

I admit it.  I am old-fashioned. I make a conscious effort to appreciate the simple things and not allow myself to be carried away by mass marketing and conspicuous consumption.  I like simple things that are made well from genuine materials, work well and with care will last a long, long time.  Preferably a lifetime.  I like the fact that, if you take care of "something", that "something" will take care of you.  Sprung leather saddles are a good example.  Leather is great, much like a fine pair of leather shoes, boots,  or a high-quality leather baseball glove, through repeated use they literally mold or conform to one's individual physique for a truly perfect fit.  If one takes care of the leather, the saddle will provide long lasting comfort.

In the 1950's the majority of the saddles varied mainly based more on how the saddle was sprung, i.e. the suspension, rather than the top profile.  In the next few posts I shall introduce some of the main models.

Let's begin with the "Hammock" saddle.  This is a classic design.  Although individual manufacturers had their own model numbers in general the Hammock saddle was referred to as the 800 series.

800

The profile even resembles a hammock.
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Front loops.
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Back loops.
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Top profile.
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In the 800 series, there were other variations, mainly based on additional number of coils or loops in the front and back.
Compare the following models.

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800

880
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890
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The 800 series or Hammock saddle was indeed a simple design.
As will become self-evident over the next few posts it was the 800 series or Hammock saddle which had the fewest number of parts.

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In the next English post we shall continue to take a look at another main saddle model from the 1950s.

2020年4月26日 (日)

出前

I'll be back with another English post soon until then stay trued and happy wheels.

「外出自粛!」
コロナウイルスを収束させるために、皆が一丸になる言葉。

緊急事態宣言で外出自粛の方が増えるにつれて、家の前を通る出前スクーターが増えてきたようです。
その昔、出前は自転車で行われていました。
特に蕎麦の出前は、サーカスの曲芸師顔まけのような乗り方でした。
当時の配達中の写真をいくつかピックアップして投稿します。
自転車は、
スチール製で、重く、ギアはなく、シンプルなロッドブレーキ。
数人前の蕎麦を片手で支え、砂利のでこぼこ道を片手運転していました。
とんでもない神業!

Pininterestoldpicture1900 
pininterest@oldpicture1900

Demaescene
あのころの 

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そば うどん 朝日屋(二代目朝日屋三郎)

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そば うどん 朝日屋(二代目朝日屋三郎)

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彩の国そば日和・そば屋さん達の蕎麦ブログ

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彩の国そば日和・そば屋さん達の蕎麦ブログ

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岩田 松雄

Plaza
pininterest plaza.rakuten.co.jp

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FUKUMIRAKU

Seesaa-blog-be8ee8ee8bb1464eaaa899d74ec2
SeeSaa Blog

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reddit

Touyoko 
写真が語る沿線

Pininterest
pininterest

もちろん、出前だけではなく様々な品物が鉄馬で配達されました。
下記の写真は醤油配達です。
信じられない神業!
重心が高くて、砂利道を走りながら桶内に醤油がバチャバチャ。
幸い蕎麦出前と違って、両手でハンドルを持っています。 
Httpswwwcityminamiawajihyogojpsoshikijyo
Courtesy of Minami Awaji City Web Site

やはり、下記の豆腐屋さんのようにリヤカーで搬送するのが一番安定なのでは。

Tofu
ケペル先生のブログ

外出自粛!
Please stay home and stay safe!

2020年4月11日 (土)

Meal Delivery

次回、この記事の日本語版を投稿します。

"Stay home!"
This is one of the battle cries being sounded in order to help quell the coronavirus. 

With the increase in people staying home, there seems to be a rise in various food and meal delivery services.
In Japan, most meal deliveries are made by scooters.  But years ago, deliveries were made by bicycle, and, in some cases, especially the soba (Japanese noodles made of buckwheat flour) deliverymen rivaled the antics of the best circus acrobats.  As you view the following photos, bear in mind that these bicycles were all steel, heavy, no gears, equipped with simple rod brakes and traversed roads often made of gravel or pockmarked with potholes; the rider steering with one hand whilst balancing an unthinkable number of soba servings atop his shoulder.  Talk about unwieldy! 

Pininterestoldpicture1900 
Courtesy of pininterest@oldpicture1900

Demaescene
Courtesy of あのころの 

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Courtesy of そば うどん 朝日屋(二代目朝日屋三郎)

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Courtesy of そば うどん 朝日屋(二代目朝日屋三郎)

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Courtesy of 彩の国そば日和・そば屋さん達の蕎麦ブログ

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Courtesy of 彩の国そば日和・そば屋さん達の蕎麦ブログ

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Courtesy of  岩田 松雄

Plaza
Courtesy of pininterest plaza.rakuten.co.jp

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Courtesy of FUKUMIRAKU

Seesaa-blog-be8ee8ee8bb1464eaaa899d74ec2
Courtesy of  SeeSaa Blog

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Courtesy of reddit

Touyoko 
Courtesy of 写真が語る沿線

Pininterest
Courtesy of pininterest

Apart from meals many other goods were delivered via these steel mules, including soy sauce as shown in the photo below.  Imagine if you can, how unwiedly this must have been.  A high center of gravity, traversing a gravel road and the soy sauce sloshing all around.  At least he is able to have both hands on the handlebars, unlike the soba deliverymen. 
Httpswwwcityminamiawajihyogojpsoshikijyo
Courtesy of Minami Awaji City Web Site

A far more stable form of transporting goods was with a trailer, known in Japan as a "rear car" as the photo below of a tofu peddler shows. 

Tofu
Courtesy of ケペル先生のブログ

Please stay home and stay safe!

2020年1月17日 (金)

Gold Mitsuuma ‶Junk or Jewel″ (Part 5)

次回この記事の日本語版を投稿します。

As mentioned in the previous post,  Gold Mitsuuma ‶Junk or Jewel″ (Part 4), in this installment we shall begin taking a close look at the details of this restoration project.  Mr. H spent two years on this project juggling work, family and in-depth research to find information and actual photos in order to restore the bicycle to its original glory.  

 Fender ornament  (Before/After)
Also note the fender itself which has been repainted, re-pinstriped to its original glory. 
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 Chrome tipped fork (Before/After)
Also note the black enamel gloss finish and two-tone pinstripes.
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Front brake (Before/After)
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Generator (Before/After)
Badge recreated to an exact copy of an original.
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Front hub (Before/After)
Along with the hub itself, fender stays, bolts, washers are all original.
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Black center line rims  (Before/After)
Even the gold pinstripes which border the black center line have been reproduced.
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Cloisonne enamel badges 
Check out the paint job.  Unbelievably, no transfers were used, only paint. (Before/After) 
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Back brake hardware (Before/After)
Also note the head lug transfer.  Reproduced from painstaking research.   
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Handlebars
 "Through the bar" style, found on high-end models. 
The leather grips are hand-stitched by Mr. H and imprinted with the Mitsuuma trademark.
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Original bell cover complete with the Mitsuuma trademark acquired and added.
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Front fender badge
Mitsuuma trademarks reproduced on these tiny bolt heads.
Also note the hand-stitched leather mud flap.
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 Tope Tube, Down Tube, Seat tube emblems/badges  (Before/After)
Note the original transfers had either faded or worn away leaving only a vague trace behind.
Using actual archived photos, instead of recreating transfers, all the wording, pinstripes and decorative scroll work was recreated with paint.
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Note a rare original guarantee medal was acquired and added.
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Is she "Junk" or "Jewel"?   
You be the judge.
But wait, don't pass judgement just yet.

Wait until all the evidence is in. In the next installment in this series we shall continue to take a closer look at the remaining details of this bicycle restoration. 

2019年8月18日 (日)

自轉車 (子供の本 昭和17年出版)

I'll be back with another English post soon until then stay trued and happy wheels.

子供の本「自轉車」です。
真珠湾攻撃から6ヶ月後の昭和17年5月に初出版されました。
自転車関連以外にも、戦時中は子供(少国民)も含めて国民全員一丸となって天然資源を節約しなければならないことも書かれています。

表紙 (旧読み 右から左へ)
自轉車(轉=転の旧漢字)
少国民文化教本 
少国民は死語ですが、第二次大戦までは「小学生」という意味でした。
社法人圖画工作研究所編 (圖=図の旧漢字)
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裏紙
定價=価の旧漢字
65銭 は1円未満の金額計算単位ですが、昭和28年(1953年)の「小額通貨の整理及び支払金の端数計算に関する法律」 によって発行されなくなりました。現在では利子や為替でしか使われていません。

平仮名で子供のお名前「おかだ たかこ」と上手に手書きされています。
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昭和17年5月27日初版印刷
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当時の本は左から右へに開きます。
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序文
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序文の一部(抜粋)
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バケツが木製の桶

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右ページに三輪車に乗っている子が玩具の銃を背負っています。

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自転車屋

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戦地の兵隊さん

戦争が長引けば長引くほど金属回収が激しくなり、自転車のみならず不要不急線(線路撤去)、お寺の鐘、校門、二宮金次郎の像、ミシン、鍋、釜などなど…あらゆるものが回収され溶かされて軍需品に生まれ変わりました。
渋谷のアイコンであるハチ公も金属供出され一度は失われましたが、昭和23年に2代目ハチ公が再建され今に至ります。 
下記はの写真は、1944年10月13日に行われたハチ公の出陣式の様子です。

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写真: 毎日新聞 

来年は戦後75年。
2020年東京オリンピックが行われます。
この機会に世界が過去を振り返り、
二度と戦争はしない!
と世界全体が宣誓する記念の年となることを切に願います。

 

2019年8月 3日 (土)

The Bicycle (A children’s book, 1942)

次回この記事の日本語版を投稿します。

Here is a children's book entitled "The Bicycle" first published in May 1942, just six months into WWII. 
The book allows a glimpse of a nation at war and the need for everyone, including children, to conserve natural resources.

Front Cover
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Back cover
Cost 65 sen (Note that the currency unit is "sen", 100 sen equals 1 yen). 
The "sen" currency was phased out in 1953, and the unit is now only used in interest rates and exchange rates.
Even has the child's name written in hiragana, Takako Okada.
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First published in May 1942
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The following are telltale signs of old Japanese books.
1. Opens from left to right.
2. Horizontal script is printed right to left.
3. Use of old style characters. (國 = 国、轉 = 転、圑=団、圖=図)
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Foreword
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Loosely translated excerpt from foreword.
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‟As many of you know the importation of gasoline from foreign countries has come to a halt.
However, gasoline is indispensable for aircrafts and tanks.”


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‟Thus, gasoline is very precious when it comes to protecting the homeland.
Which is why the use of automobiles and the like which run on gasoline have become limited.
But what can be used in place of automobiles?”


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The answer is the bicycle.
Yes, bicycles do not require gasoline or coal.
And bicycles will take you as far as you can pedal.
That is why bicycles have become so popular of late, men and women, adults and children、even our soldiers in the field, everyone is using bicycles.


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‟However, precisely because there are so many people using bicycles, we must consider how we can take care of bicycles and make them last as long as possible.  In order to do so it is important to obtain a solid understanding of how bicycles work, and, how to ride and maintain them.  With this book you shall learn all these things."

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Note the bucket is made of wood.

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Note on the right page, a toddler with toy rifle riding tricycle.

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Bicycle repair shop

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Bicycle infantrymen

As the war wore on, scrap drives became more and more intense, very sadly many a bicycle was donated to the war effort and melted down for munitions.  Even Shibuya's icon, Hachiko, that beloved bronze statue; the original statue was donated to the war effort as shown in this photo of Hachiko's send-off ceremony on October 13th 1944.

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Photo courtesy of "The Mainichi" newspaper. 

It is easy to see why Japanese, not only adults, but children who grew up during the war have mottainai-shugi instilled in them.  Next year the world will mark the 75th anniversary of the end of WWII.  In addition, the world will come together in Japan as it hosts the 2020 Olympic Games.  It will be a fine opportunity for the world as one, to reflect on the past and reconfirm the rewards of peace. 

2019年1月20日 (日)

カスタム ヒドリ自転車

I'll be back with another English post soon until then stay trued and happy wheels. 

新年は少しクリエイティブに始めましょう。

昨年は、「ブリヂストン自転車(①プロジェクトの選択)」「山口自転車マルワイ號(プロジェクトの選択」「山口マルワイ號(②ビフォア・アフター)」 のレストアプロジェクトを取り上げました。
引き続き、もう一つのプロジェクトをを見てみたいと思いますが、今回はクリエイティブなプロジェクトになります。

このプロジェクトの写真は、
このブログの貢献者「(セキネ 超特級自転車)や「(ヒドリ自転車)参照」 のお一人で、
昭和自転車修復者・愛好家.・コレクターである、Mさんからの提供です。

プロジェクトのテーマは、
「純正に拘らずに、かっこよく」オンリーワンレトロ自転車を作ること。

「ヒドリの新車」というフレームから始め、パーツ1個ずつ約3年を掛けて集めた努力が報われ奇跡的に、ヒドリ純正のパーツが揃いました。チェインケース 、目玉、チェ―ンホイール、クランクアーム、前後泥除け革製サドル 、泥除けステーバッヂ、化粧ネジ(泥除けステーや反射板の固定ネジのこと)。

少し見てましょう。

繰り返しますが、
「ヒドリの新車」というフレームから始めたプロジェクトのテーマは、「純正に拘らずに、かっこよく」オンリーワンレトロ自転車を作ること。
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フレームの長いヘッドチューブと深くカーブしているダウンチューブと独特のオーリブ色と薄い黄色のツートーンアクセントが実に優雅な印象を与えます。
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大きなオグラ純正ランプがかっこいいです。
よく見てみるとレンズ自体に「オグラ」と正にレトロフォントで書いてあります。
レンズにメーカー名が付いているのは初めて見ました。
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「ヒドリ」マークが多くて当時の自転車を物語ります。
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ホワイトウォールタイヤとスポークは現代のパーツです。
しかし、これがレトロさを引き立てて、正にテーマ通り「純正に拘らずに、かっこよく」オンリーワンレトロ自転車に大きく貢献しています。
ホワイトウォールタイヤがなおさらレトロ感で優雅な印象を与えます。
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純正なヒドリバネサスペンション付き革製サドル。
泥除けの金線引きの先端が矢印になっています。
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パーツは全てバラバラで手に入れてチェーンケースの目玉もその一つ。
さすが約3年掛けて根気よく探した努力が報われました。
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フレーア泥除け
よく見ると泥除けステーバッヂも化粧ネジもヒドリ刻印付き。
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レア泥除けはレトロそのもの。
泥除けステー・反射板の化粧ネジもヒドリ刻印付き。
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お見事ですね!!
プロジェクトのテーマ通り、オリジナルに拘らなくていい証拠です。
これは間違いなく二度見する方が多いでしょう。
オンリーワンのかっこいいレトロ自転車が出来たMさんに脱帽!!

2019年1月 5日 (土)

Customized Hidori Bicycle

次回この記事の日本語版を投稿します。

What better way to start off the new year than with a creative touch.  Last year the topic of selecting a project was raised in ‟Bridgestone Bicycle (① Selecting a Project)”, "  ‟Yamaguchi MARUWAI-GO (① Selecting a Project)”and, ‟Yamaguchi MARUWAI-GO (② Before/After)‟. Along the same lines let's take a look at another project, this one with a creative twist.The photos are courtesy of M-san, an avid vintage Japanese bicycle restorer, collector and contributor to this blog (see ‟Sekine (Ultra-Special Class)” and ‟Hidori Bicycle”).

Starting with just a frame, the theme of this project was to create as retro-a-look as possible without trying  to  achieve a copy-exact model.  That said, M-san spent nearly 3 years scouring sources to find original Hidori-brand parts.  His efforts were well rewarded by miraculously acquiring, one-by-one,  original Hidori-made chaincase , chaincase cover, chainwheel, crank arm, front fender (Japanese only), rear fender, leather saddle, fender stay badge and cosmetic bolts (Japanese only, tiny fender stay/reflector bolts). 
Let's take a closer look.

Once again, keep in mind that the project started out with only a frame.
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Note the long head tube, swooping down tube and 2-tone color olive with mellow yellow accents.
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Large Ogura-made headlamp. First time I have seen an Ogura-made headlamp, or any headlamp for that matter, with the manufacturer's name on the lens itself  (Ogura=オグラ).
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Lots of Hidori markings.L1810540

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The whitewall tires and rims are present-day parts but as previously stated the theme is to create as retro-a-look as possible.  The whitewalls certainly add a retro feel and a touch of class.L1810544

Genuine Hidori-made sprung leather saddle.

Also note that the tip of the gold pin-stripe (Japanese only) on the rear fender ends in an arrow.L1810542

Chainwheel cover also acquired separately.
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Flared front fender.
Note the fender stay badges and tiny fender stay bolts bear the Hidori logo. L1810551

Rear flared fender.
Reflector/fender stay bolts bear the Hidori logo.L1810553L1810541

This is a great reminder that the restoration theme is up to the restorer and there is no need to be confined to restoring to copy-exact. 

Hats off to M-san for creating one-of-a-kind bicycle that is certain to turn heads.

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